Mi a keresőoptimalizálás, és mire jó?

A keresőknek nagyon nagy jelentősége van. Az emberek 98% a keresőkön keresztül éri el weboldalunkat. A találati listán az első 3 találat viszi el a keresések 63% át.

seo

A keresőoptimalizálás az egyik legjobban megtérülő, leghatékonyabb és emellett a legtöbb értékes látogatót eredményező módszer arra, hogy megtaláljanak minket az interneten. Ide tartozik minden olyan tevékenység, mely a weboldal találati listán történő előrejutását eredményezi természetes úton, tehát nem fizetett vagy szponzorált hirdetésen keresztül.

A kereső optimalizálás fontosságának további bizonyítéka, hogy a felhasználók 90%-a, a találati lista első oldalán megtalálja amit keres, tehát az első 10 találatból választ. Az optimalizálás eredményessége leginkább az alábbi szempontokon múlik.

Optimalizált arculat

A honlapunk arculatát felépítő grafikai elemek minél kisebb képekből álljanak, hiszen a nagy képelemek lassítják a weboldal betöltési sebességét. Érdemes a különböző háttereket ismételni.

Bejárható weboldal

Fontos, hogy olyan legyen a honlapunk, hogy azt a keresőrobot csupán az oldalon lévő linkek alapján képes legyen bejárni. A frame-ekre osztott weboldalon a keresők bejáratlanul hagynak oldalakat.

Navigáció a honlapon

A keresőrobot, amikor bejárja a website oldalait, akkor gyakorlatilag hivatkozásokat keres, és sorra látogatja meg a hivatkozott oldalakat. A keresőnek el kell döntenie, hogy egy adott oldal miről szól, amit a következő két szempont együttes figyelembe vételével tud véghezvinni: A weboldal tartalma alapján, a weboldalra mutató hivatkozások szövegei alapján. Optimalizáláskor a jó navigáció szempontjából nagyon hasznos az oldaltérkép, hiszen ezen az összes oldalra szöveges hivatkozásokkal mutatunk.

Szabványos, hibamentes weboldal

A Google nem ismer tréfát! Célja, hogy a találati listán a legjobb honlapok kapják meg a legjobb helyezéseket. Mivel a Google nem lát és nem is hall, csak forráskód alapján dönthet. Logikája egyszerű: Ha a weboldal tökéletes kódszerkezetű, bizonyára jó a mögötte álló vállalkozás is, hiszen fontos számára a minőség.

Tartalom

A Google szereti a tartalmas, nagy site-okat. Fontos hogy a tartalom építés tudatos legyen, és ne ugyanazt az információt jelenítsük meg több oldalon. Egyedi tartalmat jelenítsünk meg a weboldalon! Azon túl hogy a tartalom másolás nem etikus, a keresők hátra sorolnak tartalom egyezés miatt. A strukturálás nem csak vizuális szempontból fontos, keresőoptimalizálás szempontjából is hasznos. Főcímek alcímek szabványosan legyenek beállítva az oldalon, a megfelelő tagekkel. Fontos hogy a keresők számára olvasható tartalmakat helyezzünk el az oldalakon. A menüpontok ne képként vagy flash-ként szerepeljenek. A főoldal ne egyetlen flash animációból álljon, mert keresőoptimalizálási szempontból a legértékesebb oldal, a főoldal tartalma gyakorlatilag nulla.

Domain, fájlnevek, URL

Fontos a jó Domain név és a szép URL is. A Domain név nem változtatható, tehát gondoljuk át a névválasztást. Az URL-ek tetszőlegesen változtathatók, ezáltal utólag is optimalizálhatók. A legjobb esetben az adott oldalra választott kulcsszó is szerepel a fájlnévben.

Linképítés

Egyik legfontosabb, hogy minél több külső, független hivatkozás mutasson az oldalunkra. Még előnyösebb, hogy a ezek a hivatkozások olyan oldalakról érkeznek, amelyek hasonló témával foglalkoznak, esetleg részben konkurálnak a mi weboldalunkkal. Ennek oka az, hogy a keresők szemében, ha egy konkurens hivatkozik ránk, akkor biztos, hogy értékes információkat tartalmaz weboldalunk.

A weboldalunk kora

Egy új honlap soha nem fog egyből a lista élére kerülni. Ennek oka az, hogy egyfajta próbaidőt ki kell állnia, mielőtt a tényleges helyére kerül. Ezt nevezzük homokóra jelenségnek. A homokóra jelenség leteltével is számít az oldal kora. Minél régebben elérhető a publikált tartalmunk, annál inkább gondolja a kereső úgy, hogy ez egy megbízható tartalom, hiszen ha nem lenne az, akkor előbb-utóbb valószínűleg megszűnne. Minél régebbi az oldal, a kereső annál inkább bízik benne és meri ajánlani látogatóinak.

Weboldal keresőbe regisztrálása

Rendszerint ez csak új weboldal esetén merül fel, hiszen egy működő, kellően erős honlapot általában már tárolnak a keresők. Mindenesetre, ha eddig nem tettük volna, ellenőrizzük a fontos keresőkben oldalunk létezését. Fontos azonban hogy a keresőbe regisztrálás nem jelenti egyúttal a jó pozíciót is a találati listákon. Elképzelhető, hogy a legnagyobb keresők a rámutató hivatkozások révén már számon tartják weboldalunkat.

Külső, bejövő hivatkozások

A Google a weboldal hivatkozásokat emberi szavazatoknak tekinti. Azonban a kereső nem sorrendezheti a weboldalakat egyedül a weboldalszerkesztő munkája, feltöltött tartalmai alapján. A találati rangsor megállapításakor a Google egyrészt figyelembe veszi az adott weboldal tartalmát, másrészről az összes többi weboldal véleményét a rámutató hivatkozások révén. Ez utóbbit hívjuk linknépszerűségnek. A Google a linknépszerűség visszaigazolására definiálta a PageRank fogalmát. A PageRank tehát egy olyan viszonyszám, mely megmondja, hogy egy oldal milyen fontos a Google szemében az összes többi weboldal szavazatai alapján.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.