A 10 leggyakoribb tévhit a weboldal tervezésről

Sokan hiányos forrásokból, – vagy egyáltalán nem – informálódnak, mielőtt belevágnának webes projektekbe, ezért gyakran téves képek alakulnak ki a honlaptervezés egyes fázisairól. Tegyük most rendben a leggyakrabban felmerülő tévhiteket.

Weboldal tervezés tévhitek

1. A webdesign csak dekoráció, hogy a honlap jól néz ki

A webdesign egyaránt szól az esztétikus kinézetről és a funkcionalitásról. Nem csak vizuálisan, érzelmileg is vonzóvá, használhatóvá, teszi a honlapot, támogatja annak kitűzött célját. Tudatos tervezéssel hatást gyakorolhatunk felhasználóinkra, irányíthatjuk viselkedéseiket. A grafikai elemeknek tehát fontos szerepe van a marketingben és a jó konverzió elérésében is.

2. A jó webdesign lényege a művészi, díszes grafika

Sokan hiszik, hogy a jó honlaphoz sok szín, dekoratív grafika, cirádás betűk és sok-sok animált elem kell, hogy a látogató elámuljon. A hiedelmekkel ellentétben a honlapon nem kell szórakoztatni. A jó webdesign mai viszonylatban leginkább egyszerű, letisztult és lényegre törő, nem csiricsáré, nem szül félreértéseket, és azoknak a vásárlóknak szól, akik számára szolgáltatás valóban megoldást jelent.

3. Én kék honlapot szeretnék, mert az a kedvenc színem

Sokan esnek abba a hibába, hogy nem a vállalkozásukhoz illő arculatot választanak, hanem saját tetszés szerint alakítják ki a weboldal színvilágát. A weboldal nem Neked, hanem leendő vásárlóidnak készül! A legrosszabb dolog, ami történhet veled, hogy valaki szóról szóra megcsinálja, amit kérsz, figyelmen kívül hagyva a célcsoportodat. A designerek tanácsaira érdemes hallgatni, mert a te érdekeidet szolgálja.

4. Mobilon kevesebb tartalom kell

Sokan úgy gondolnak a weboldalak mobil verziójára, mint az asztali változat egy lebutított változatára.
Pedig a mobilon böngésző látogatók ugyanazt az online élmény szeretnék viszontlátni okostelefonon is, mint asztali nézetben. A tartalom csökkentésével kockáztatjuk, a honlap értékét. Olyan mobil nézetet érdemes fejleszteni, amely eléggé rugalmas ahhoz, hogy ugyanazt a felhasználói élményt nyújtsuk, mint nagyobb kijelzőkön.

5. A látogatók mindig a kezdőlapról kezdik a böngészést

A kereső találati listájában a honlapunk bármelyik oldala szerepelhet, ami releváns a begépelt kulcsszóra. Így a honlap feltérképezése bármelyik belső oldalról kezdődhet. Olyan eset is előfordulhat, hogy a felhasználó úgy jut el a megrendeléshez, hogy a kezdőlapon nem is járt. A belső oldalak megfelelő kialakítása, navigációja kiemelten fontos.

6. A tartalommal majd ráérek foglalkozni, ha elkészült a honlap

A megrendelők hajlamosak elfeledkeznek arról, hogy a legfőbb feladatuk a minőségi, releváns, szakmai tartalom biztosítása. A legtöbben teljes mértékben elfogadják, hogy a tartalom a király, de ha el kell kezdeni megírni, akkor már annyira nem király. “De hát ez nagyon sok munka” Igen. Megtervezni és leprogramozni is az! Érdemes minél hamarabb egy word doksiban összeírni a tartalmak, vagy szövegírót megbízni. Ennek a fázisnak a nehézségeivel kevesen számolnak, és halogatják azt, pedig hetekkel meghosszabbíthatja a weboldal elkészülését.

7. A keresőoptimalizálás egy “gomb”, amit ha bekapcsolunk …

… a weboldal azonnal eléri a kívánt pozíciót a találati listában. Sajnos nem. Másik tévképzet, hogy x forintot a Google-nak kifizetve garantált az első hely, tehát a helyeket bérelni lehet. A SEO tulajdonképpen egy stratégia, ami gyakorlatilag már a design kialakításakor, a szerkezeti felépítés tervezésekor elkezdődik. Ezt követően pedig egymásra épülő folyamatokból tevődik össze és a honlap elkészülte után sem áll meg. Tehát nem egy “turbó” gomb az admin felületen.

8. Kész a weboldalam, most már nyugodtan hátradőlhetek

Olyan ez mint, a gyermekvállalás. Egy weboldallal a megszületése után is foglalkozni kell. Főleg a tartalommarketing korában, ahol nagyon is számít mennyit és milyen minőségben publikálunk. Nagyon ritka az olyan weboldal, ami elkészülte után minden szempontból tökéletes. Azt, hogy mennyire lesz egy adott koncepció sikeres, csak megsaccolni lehet, tényleges visszajelzést marketingünk hatékonyságáról, csak a statisztikákból kaphatunk. Azzal, hogy elkészítetünk egy weboldalt, csupán megteremtettük a lehetőséget, hogy jelen legyünk az interneten!

9. Elég egy weboldal és fellendül a vállalkozásom

Egy jó honlap valóban sokat lendíthet a cégen, viszont önmagában nem tud csodát tenni, ha nincs mögötte egy erős, minőségi szolgáltatás. Természetesen mindenki a konkurensei elé szeretne kerülni az interneten, ehhez viszont többet, jobbat, vagy olcsóbbat kell kínálni másoknál.

10. A szomszédom fia olcsóbban megcsinálja nekem a weboldalt

Tény. De gondolj bele – Engednéd a szomszéd fiát, hogy könyveljen a cégedben, vagy képviseljen a bíróságon? Hacsak nem valóban szakmabeli, akkor biztosan nem tennéd felelőssé a legfontosabb ügyeid intézésében. Akkor miért bíznád rá a legfontosabb marketing csatornádat? A szakmai tapasztalat nélkül készült honlapokat rövid idő után a nulláról újra kell tervezni, mert sajnos nem hozza a várt eredményeket. Ez neked több költséget jelent. Kíméld meg magad a ráfizetéstől, inkább bízz meg egy tapasztalt szakembert.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.