A mobil alkalmazások használati szokásairól

Először is köszönöm annak a rengeteg válaszadónak, akik a kérdőív kitöltésével hozzájárultak a felmérés hitelességéhez! Lássuk az eredményeket.

2014 augusztusában összesen közel 3 millió alkalmazást lehet letölteni az App Store (1,200.000), a Google Play (1,320.000), és a Windows Phone Store (300.000) boltjaiból. A verseny igen erős. Mivel a piac eléggé telített, egyre nehezebb kitűnni. Sokan nem is új alkalmazások készítésére, inkább meglévő appok javítására, vagy átalakítására törekednek.

Hogyan tűnhetünk ki a rengeteg alkalmazás közül?

Az egyik leghatékonyabb módja a rengeteg app közül kitűnni: a kreatív design. A design az első, amiről a felhasználók benyomást tehetnek még azelőtt, hogy letöltenék az adott appot, vagy tesztelnék hogyan működik. Ha a grafika nem elég megnyerő sokan a letöltésig sem jutnak el. A kezdeti vizuális benyomás befolyásolja a teljes felhasználói élményt, és a végső sikert is. Ha az alkalmazás nem hozza a várt eredményt, grafikája nem kielégítő, vagy nem használható, perceken belül törlésre kerül.

Egy alkalmazás sikeressége nagymértékben múlik a grafikán

A válaszadók 90%-ának kiemelten fontos az esztétikus kinézet, a megnyerő grafika. Szívesebben választanak egy olyan alkalmazást, amely nem csak megoldást jelent, de felhasználói élmény is egyben. Az eszközök különbözősége miatt nagyon fontos a megfelelő ergonómia, hiszen ha az embereknek nem tudják kezelni, akkor nem fogják használni.

A célcsoport meghatározása, csak úgy mint weben nagyon fontos, de a mobil alkalmazás design saját szabályok és elvárások, szerint működik. Az egyik legnagyobb trend a mobil app tervezésben az egyszerűség. Egyszerű, tiszta, könnyen áttekinthető és használható kialakításra, intuitívra törekednek. Megfigyelhető, hogy minden népszerű alkalmazás használ érdekes, kreatív design elemeket, miközben a teljes felület tiszta és egyszerű. Az egyszerű és a szórakoztató nem zárja ki egymást.

Egyoldalas weboldal

Számít az ikon

Meglepő, de a letöltési rátákat nagyban befolyásolja, hogy milyen az adott alkalmazás ikonja. A válaszokból is kiderült, hogy a legtöbben célzottan keresnek megoldásokat, így több hasonló ikon közül kell kiválasztaniuk, hogy vajon melyik lesz számukra a megfelelő app. Az, hogy milyen az ikon a legtöbbek számára árulkodó jel arról, hogy milyen az alkalmazás grafikai színvonala.

Alkalmazás ikon

Hasonló alkalmazások esetén arra kattintanak inkább amelynek az ikonja színvonalasabb. Általánosságban elmondható, hogy a szépen kidolgozott, dinamizmust sugalló, kontrasztos ikonok ragadják meg jobban a felhasználókat. Legtöbben 10-15 ikont tartanak a képernyőjükön, fontos, hogy az releváns, könnyen beazonosítható legyen.

A legnépszerűbb mobil alkalmazások

Főleg az élményalkalmazások, amelyek a szórakoztatóak, vagy a közösségi élet pezsdítik fel. De a különböző hírportálok, chatek, keresők, vagy a tájékoztatást célzó appok is nagyon népszerűek. A legtöbben az alábbiakat használják.

Gmail, Facebook, Viber, Skype, Menetrend, Útvonaltervező, Időjárás, Térkép, Jegyzetek, Instagram és Játékok minden mennyiségben

A válaszadók 60%-a célzottan keres megoldást, de ismerősök által is sokan informálódnak. A legtöbben a véleményező csillagokra és mások visszajelzéseire adnak, különösen a fizetős appoknál. Meglepő, hogy nem az ingyenes alkalmazásokat használják a legtöbben. A válaszadók több mint fele hajlandó letölteni fizetős appokat is, azonban fizetős változat megvásárlása előtt szeretik kipróbálni a demot.

Nincs mágikus formula arra, hogyan tervezzünk jó mobil alkalmazást. Kell egy jó – egyedülálló – ötlet, ami széles körben kiszolgálja a felhasználókat, időt, pénzt spóról nekik, szórakoztatja őket, mindezt megnyerő grafikával. Elő a telefonokkal, tabletekkel.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.