A sikeres honlap 9 titka

Mindig csodálkozom azon, hogy az amúgy professzionális szolgáltatást nyújtó cégek például a gyártás, ipar, pénzügy, értékesítés, területén, valahogy nem tudnak egy normális honlapot összehozni. Ugyanazok a vezetők, akik a saját szakmájukban a hatékony tervezés, a gyakorlatiasság, és a minimális hulladékgyártás hívei, képtelenek weboldalukat is gyakorlatias szemmel nézni. “Mi ehhez nem értünk”.

Mai viszonylatban, – amikor az első találatok között is lehet hasznos segítségeket, iránymutatásokat találni teljesen ingyen ( mint például itt ) – ez egyáltalán nem mentség!

Nézzük a formai követelményeket…

1. Megjelenés

Tőlem biztos furcsán hangzik, de higgyétek el, a díjnyertes, cirádás, díszes design nem a legfontosabb dolog a honlapon.
Viszont, ha nem ér el egy bizonyos szintet a tervezés minősége, az ügyfelek nem vesznek majd komolyan. Találd meg azt a középutat, ahol a design nincsen agyon díszítve, de nem is fest úgy, mintha az infótagozatos unokaöcséd készítette volna a tavaszi szünetben. Egy jól megtervezett weboldal azonnal közli, hogy neked számít a minőség, még akkor is, ha a cégedben valójában csak ketten dolgoznak egy kis garázsban.

2. Tartalom, tartalom, tartalom

Be kell mutatni a terméket, szolgáltatást. Tiszta sor. Ezért készül a honlap. De nem mindegy, hogy hogyan. Felejtsd el, hogy a vállalat küldetése, hogy tetszelegjen az interneten és hosszas cégtörténetekkel fárassza az látogatókat. Nem érdekli őket. A látogatók azt akarják tudni, hogy milyen – gyors, vagy azonnali – megoldásaid vannak az Ő problémájukra.

Sokan mondták már azt nekem, hogy “hát nekünk nincs olyan sok tartalmunk, vagyis nem tudunk mit írni”. Ha nem tudod elmondani, hogy miért vegyem meg pont a te termékedet, akkor nincs okom arra, hogy tőled vásároljak és nem is fogok ( más sem ). Rendszeres minőségi tartalommal adjunk okot arra, hogy az ügyfelek vissza jöjjenek.

3. Keresőoptimalizálás

A látogatók legnagyobb része kulcsszó illetéssel, keresőkön keresztül kerül a weboldaladra, abban az esetben, ha a honlapod megfelelően van optimalizálva. A találati lista elejére kerülni nem könnyű feladat, tartósan ott maradni pedig még nehezebb. Megfelelő stratégiával és körültekintéssel nagy látogatottságot lehet elérni. Ehhez nem árt ismerni a keresőmotorok algoritmusait, valamint a rangsorolási elveket, hogy weboldalad jó pozícióba kerülhessen.

4. Használhatóság

Saját szememmel látom sokszor, hogy a felhasználók hogyan “bénáznak” a webodalakon. “Ez most mi is pontosan”, “Hol is vagyok?”, “Hol a kapcsolat?”, “Ez a cég még létezik egyáltalán?” Ha a látogatók, nem igazodnak el könnyen, vagy nem találják meg amit akarnak, az nem az ő hibájuk, hanem tervezési, használhatósági probléma.

5. Navigáció

Itt mindenki arra gondol, hogy főmenü és itt véget is ér a tudomány. Azonban egy honlap területén még lehet ezen kívül rengeteg hivatkozás, ami elvezet bizonyos al oldalara. A navigáció játszik legnagyobb szerepet abban, hogy mennyi ideig marad a látogatók az weboldalon. Biztosítani kell a látogatók számára, hogy mindig pontosan tudják hol vannak, illetve kattintás után hová kerülnek.

6. Marketing

A weboldal tulajdonképpen egy felhasználói felület, melyen megfelelő design elemekkel segíthetjük a navigálást, meghatározhatjuk a fókuszpontokat, vezethetjük látogatóinkat a megrendelés felé. Nem árt tudni, hogy mely felületek teljesítenek jól az adott célok elérésének érdekében, hogyan használjuk eredményesen a call-to-action elemeket, vagy milyen megoldásokat használjunk a felhasználók egyedi megszólítására.

7. Naprakészség

Semmi sem rosszabb, mint egy idejét múlt weboldallal kommunikálni. Elavult ajánlatok, tavalyi rendezvények, 2 hónapja lejárt promóciók. Az aktualizálás viszont nem abban merül ki, hogy átírjuk a dátumot és felemeljük az árakat. Rendszeres, minőségi tartalom produkálása, heti rendszerességgel ajánlott minden – magára valamit is adó – válallkozás számára.

8. Közösségi Média

Facebook, Twitter és a Google+ az ügyfélkörrel való kapcsolattartás olyan közvetlen módjai, mely kiváló kétirányú kommunikációt biztosít neked. Szerencsére egyre több cég használja a közösségi médiát, hogy online közösséget építsen és egyre többen kapcsolják össze weboldalukat Facebook-al, Twitter-el, Google+ al, hogy a látogatók közvetlenül megoszthassák a honlap tartalmát.

9. Gondolkodj ügyfél fejjel

A monitor másik oldalán is emberek ülnek. ( Van, aki ebben is kételkedik ). Nem mindenki akar feltétlenül vásárolni, aki meglátogatja a honlapodat. Jó okot kell adni arra, hogy tőled vásároljanak. Meg kell az embereket győzni. Legjobb, ha beleképzeled magad a látogatók szerepébe, vagy egyszerűen felidézed azt a pillanatot, amikor te vásároltál mástól korábban.

Tanács

Egyéb jó tanácsok

  • Kerüld a multimédia túlzsúfolását. Az ömlesztett grafikákat és bármit, ami nehezíti az információ szerzését a honlapon.

  • Böngésző kompatibilitás. Győződj meg róla, hogy a honlap megfelelően működik a következőkön: Internet Explorer, Firefox, Opera, Chrome és Safari. Ezek a világon használt böngészők 95%-át teszik ki.

  • Reszponzívitás. A design alkalmazkodjon minden képernyőfelbontáshoz. Legyen az okostelefon, tablet, vagy nagyfelbontású monitor.

  • Nyelvtan és helyesírás. Ügyelj, hogy a tartalomban, ne legyen elírás, elütés, helyesírási hiba. Továbbá nem kell magyartalan, végtelen hosszúságú mondatokat kreálni.

  • Tartsd a szintet. Légy naprakész. Ne hagyd abba a tartalmazást, csak azért, mert az oldalad jól fut és tisztességes forgalmat hoz ( nem tart örökké ).

  • Betöltési idő. Győződj meg arról, hogy a weboldalad betöltési ideje a lehető legalacsonyabb. Próbáld meg minimalizálni, tömöríteni a grafikákat, kerüld a flasht és a túl sok javascript-et. Töröld a nem használt CSS osztályokat, felesleges kódsorokat. Használj cachet.

  • Oldal hosszúság. Ne csinálj végtelen hosszúságú oldalakat. Ha egy-egy cikk nagyon hosszú, próbáld szétbontani őket külön oldalakra. Egy oldal 6 vagy 7 gördítésnél ne legyen hosszabb.

  • Kontrasztos színek. Nehéz olvasni a sötét szöveget sötét háttéren és világos szöveget a világos háttéren. Amennyire ez nyilvánvaló, sajnos olyannyira sokan nem követik.

  • Linkek. “Kattins ide”, “Tovább”, “Bővebben”, “Itt” szavakra a folyószövegben nincsen oka rákattintani senkinek. Mond el mi fog történni a linkre kattintás után.

Akad még sok más dolog, amivel hatékonyabbá teheted weboldaladat, de mindenképpen szánj egy kis időt a fentiekre, hogy honlapod közérthető, vonzó, informatív, könnyen kezelhető, és könnyen megtalálható legyen.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.