A webdesign nem művészet, hanem marketing

Jó páran azt gondolják, hogy a webdesign nem más mint rajzolgatás és tili-toli PS-ben, ahol csak úgy érzésből, saját ízlésünk szerint tervezünk meg mindent. “Jah, hogy erre vannak ilyen irányelvek, meg szempontok? Azt hittem csak úgy érzésből csinálod”. Amikor meghallod azt a szót, hogy webdesigner, elképzeled, hogy ez egy nagyszerű kreatív munka, ahol alkotói szabadság van és kibontakozhatnak a művészi hajlamaid. Hát ez nem így van. De miért nem? Elmagyarázom…

Mi a művészet?

A művészet szó alkotó célú emberi tevékenységet jelent mely általános fogalomként használható az összes alkotó szándékra, amit emberi törekvés mozgat és mindenkori célja az önkifejezés. A fogalomnak viszont nincsen egységes, mindenki által elfogadott meghatározása, határai nem tisztázottak. Vannak olyan esetek, amikor nehéz eldönteni, hogy az alkotás műalkotásnak tekinthető-e, vagy sem, mert annak eldöntésére használható szempontok szubjektívek (ez lejjebb még fontos lesz).

A webdesign célja NEM az önkifejezés!

A weboldal egy marketing eszköz, egy ergonómiailag és üzleti szempontból megfelelően kialakított felületet. A webdesigner nem a saját szempontjai, vagy ízlése szerint és nem is a megbízó ízlése szerint, hanem a célcsoport és maximum a Google igényei szerint tervezi meg a weboldalt.

A webdesignban, nem az esztétikum az elsődleges! Persze fontos, hogy a honlapod jól nézzen ki, de nem a szép grafika miatt fognak vásárolni. A tervezés során leginkább a használhatósági szempontokra kell helyezni a hangsúlyt. Minden elemnek funkciója van, konkrét céllal és üzleti hatékonyságra fókuszálva születik meg, melynek eredményességét igyekszünk mérésekkel alátámasztani.

Ha a webdesign nem művészet, akkor a webdesigner sem művész?

Nem bizony. Kivéve, ha mellékesen foglalkozik művészeti tevékenységekkel is. Évek óta próbálom megérteni, hogy mi az oka, annak, hogy csavarhúzónak gondolják a webdesignereket. Azt hiszem végre rájöttem!

A webdesign a köztudatban sajnos még mindig művészeti tevékenységként van jelen, mert lehet rajzolgatni, színezgetni és szép betűket használni. Ebből következik, hogy ha a webdesign művészet, akkor a weboldal műalkotás. És mivel a műalkotásnak nincsen mindenki által elfogadott meghatározása, vagy határai (fent írtam), bárki megmondhatná, hogy milyen a jó webdesign, akár a Zsuzsi néni is a dohányboltból. Teccikérteni!?

A szép dolgok szeretete és a műkedvelő lélek még nem tesz senkit webdesignérré. Az átlagfelhasználó szintű internetböngészési tapasztalat nem elég ahhoz, hogy valaki tervezési döntéseket hozzon weboldal, logó, vagy bármi egyéb grafikai tervezése során. Ezért nem működik az “az dirigál aki fizet” elv sem.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.