Amit az egyoldalas weboldalakról tudnod kell

Az egyoldalas weboldalak nagyon népszerűek mostanában. Kétség nem fér hozzá, hogy nagyon jól néznek ki, látványosak, interaktívak, és tele van remek grafikákkal, animációkkal, amik megragadják a látogatók figyelmét. Nem kell azon gondolkodnunk, hogy hová klikkeljünk, csak görgetni lefelé és mire eljutunk a lap aljáig, már vásárló is vált belőlünk. Ez a megoldás jó választás lehet olyan új projekteknél, ahol nincsen sok tartalom és szeretnénk azt koncentráltan megjeleníteni. Nem ajánlott viszont hosszú távú megoldásként, és jól működő több oldalas honlapok cseréjeként. Nézzük mit érdemes még tudni ezekről a honlapokról.

Egyoldalas weboldal

Tartalom

Az egyoldalas weboldal lényege, hogy bemutasson egy adott témát és felkeltse az érdeklődést, tehát csak konkrét, tömör információkat tartalmaz. A rövidebb terjedelem miatt körülményesebb úgy összeállítani a tartalmat, hogy felhasználói és keresőoptimalizálási szempontból is kielégítő legyen.
Először is a szövegeinknek lényegre törőnek kell lennie, minden fontos információt fel kell tüntetni, és ügyelni kell, hogy ne használjunk semmi olyat, ami eltereli a figyelmet.
Érdemes felállítani egy hierarchiát, átgondolni mely tartalmakra mennyi figyelem irányuljon. A fontosabb, elsődleges információkat emeljük ki, hogy minél szembetűnőbbek legyenek.

Fontos a megfelelő tartalmi szegmentáció. Tervezéskor az egyes szekciókra úgy kell tekintenünk mintha különálló oldalak lennének ( nem véletlenül vannak jól láthatóan szeparálva vizuálisan is ).
A keresőkben történő szereplés miatt a feliratokra, képaláírásokra, címsorokra (h1-h6) nagyon oda kell figyelni. ( Megengedett több h1 szintű címsor használata is. ) Meg kell győződni arról, hogy a kulcsszavak, legfontosabb mondatok jól célba érnek, és tükrözik a vállalkozást, kielégítik a célcsoportot.

A SEO, vagy a felhasználói élmény fontosabb?

Sajnos az egyoldalas honlapok egyértelmű gyengepontja a keresőoptimalizálás. Nem tudunk optimalizálni a megszokott keresési feltételeknek megfelelően. Miért?
A keresőalgoritmusok igyekeznek tartalmi relevancia, alapján felállítani a találati rangsort. Azzal, hogy egy oldalra rakjuk az összes tartalmunkat a kulcsszavakat egyértelműen hígítjuk, ez által a honlap relevanciája az adott kulcsszóra csökken. Szerencsére a Google algoritmusai azt is vizsgálják, hogy az adott honlap megfelel-e jelentésbeli egyezésnek is, nem csak kulcsszóegyezésnek. Így, ha a weboldalunk működik a felhasználóknak, akkor működni a fog a googlenak is.

A legtöbb SEO-val kapcsolatos kihívás abból a tényből fakad, hogy az összes tartalmat egy oldalon jelenítjük meg. Alap esetben a keresőmotorok indexálják a honlap összes oldalát, ez által több lehetőségünk van megjelenni a találati listában. Egyoldalas weboldal esetében, csupán egyet fog a kereső indexálni, ami nekünk csak 1 megjelenési lehetőséget jelent. Nincs mit tenni a kereső még mindig szereti a tartalmat, így ha be akarjuk biztosítani magunkat, legalább egy blogot érdemes vezetni az ilyen fajta honlapokon is.

Nehézség még, hogy az egyoldalas honlapon nehéz mérni valójában mi is történik. Nem tudjuk pontosan mérni az elköteleződést, és a konverziót sem. Ha szeretnéd tudni, hogy miért nem jutnak el a megrendelésig és ennek mi az oka, akkor ne ezt az felépítést válaszd.

A keresőoptimalizálás mellett kiemelt figyelmet kell fordítani az oldal méretére, betöltési sebességére, a technikai tényezőkre, és a böngésző- eszköz kompatibilitásra is. Design szempontból nem különösebben ütközünk problémákba, de a javascriptek használta igen csak ingoványos talaj, mivel az egyes parallax elemek sajnos nem működnek garantáltan jól mobileszközökön és a betöltési sebességet is befolyásolhatják.

Kiknek ajánlott az egyoldalas elrendezés?

Tedd fel magadnak a kérdést: Vajon az egyoldalas elrendezéssel hatékonyabban el tudod-e mondani, hogy ki vagy te és mit nyújtasz?
Mivel nincs hely litániákat írni, meg kell gondolni, hogy kevesebb tartalommal is be tudod-e mutatni a szolgáltatást, meg tudod-e szólítani a célcsoportot.
Azoknál a cégeknél, ahol fontos a széles körű lefedettség, a szolgáltatások alapos bemutatása, vagy nagyon fontos a seo, sajnos az egyoldalas elrendezés nem fog hatékonyan működik. Jól funkcionálhat viszont porfólió oldalaknál, Start-up cégek honlapjánál, ügynökségek weboldalánál, vagy a már jól bejáratott márkáknál.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.