Hogyan olvasunk a weben?

A felhasználók leginkább információ szerzési szándékkal érkeznek a weboldalunkra. Mindössze 3-10 másodperc áll rendelkezésünkre, hogy a látogatókat maradásra bírjuk. Az, hogy mit hova helyezünk el, mekkora méretben, milyen színnel, mind pszichológiai hatással van az emberekre. A látogatók először a tartalomról tesznek észrevételek. Ha a tartalom nem releváns a honlap felépítésével, küllemével nem is törődnek.

Rendkívül célirányosak, csak az Őket érdeklő információkra figyelnek, kevés időt szánnak másra. Nem olvassák el szóról szóra a honlapokat, mi több, az interneten senki nem olvas teljes odafigyeléssel. Sosem biztosak abban, hogy az adott weboldalra van-e szükségük, vagy jobb lenne-e esetleg egy másik. Nem vállalják, hogy végig olvassák az oldalt, abban a reményben, hogy a 20. aloldalon talán megtalálják, amit keresnek.

A rohanó világban egyszerűen nincs idő arra, hogy sokáig keresgéljünk ugyanott tartalmakat, mi több a web egy olyan, a felhasználók által irányított összmédiummá nőtte ki magát, ahol a látogatók úgy érzik mozogni kell. A szövegben elmélyülés helyett inkább igyekeznek, minél több dologra rákattintani. Ezért különösen fontos, hogy a honlapok kinézete a felhasználók figyelemelrendezéséhez legyen igazítva.

A felhasználók abban az esetben hajlandóak egy weboldalt elejétől a végéig átrágni, ha az, az őket érdeklő speciális, vagy ritkán felelhető témakörben ad átfogó ismereteket.

( Erre egyébként nagyon megéri törekedni, tartalommarkenting és SEO szempontjából is hasznos. )

Felhasználói viselkedések

Szemkövetés vizsgálatokra támaszkodva tudjuk, hogy a látogatók többnyire F alak-ban olvasnak a weboldalon. Először vízszintes irányban haladnak, többnyire a tartalmi terület felső részén át, ezután kicsit lejjebb mennek és újra keresztirányban olvasnak, ami a fentinél már rövidebb területet fog át. Végül a tartalom bal oldalát tapogatják le vertikálisan.

Hő kép

Főként kulcsszavakat, fontos mondatokat keresnek, tapogatnak le. A legtöbb figyelmet az “Above the Fold” terület kapja, vagyis a weboldalak gördítés nélkül látszódó területe. Idejük 80%-át a weboldal tetején lévő információk áttekintésével töltik. Szélesebb monitorokon még ennél is többet időznek el fönt, hiszen a méretileg több információ áll rendelkezésükre.

Ugyan a felhasználók ma már hozzászoktak a gördítéshez, mégsem tanácsos erre hagyatkozni, figyelmük mindössze egy ötöd részét irányítják az elsőként belátható információ folt alá. Átlagosan idejük 70%-át töltik a weboldal bal felének, 30% át a jobb felének elemzésével. A tartalmak priorizálása tehát változatlanul fontos.

Aki abban gondolkozik, hogy a főmenü elegendő navigáció és elegendő ösztönző elem a kattintásra, azt el kell, hogy keserítsem, mert a látogatók nem figyelnek a navigációs menüre, mivel a tartalom feltérképezése fontosabb, hasznosabb számukra. Aloldalakra való átkattintáskor figyelmen kívül hagyják a navigációt ( főmenüt ) és az átfogó szerkezeti elemeket ( külcsín ), csak a tartalmi részre koncentrálnak. Elsődlegesen a címekre, összefoglalókra fókuszálnak. Szemrögzítésük 78%-ban szövegekre és csak 22%-ban képanyagra irányul. Egyértelműen figyelmen kívül hagyják a reklámokat és bármit, ami annak néz ki.

Nagymértékben megnöveli a használhatóságot, ha:

  • A weboldal első képernyőre eső részét megfelelően töltjük meg a legfontosabb információkkal Call to Action-ökkel.
  • Kéthasábos honlap elrendezésnél a tartalmi részt bal oldalon ( mivel balról jobbra olvasunk ), az oldalsávot ( ahol a másodlagos információkat közöljük ) pedig jobb oldalon tartjuk.
  • 100 oldalánál nagyobb honlapoknál keresés funkciót építünk be.
  • Úgy szerkesztjük meg az oldalakat, hogy elősegítsek a letapogatást és befogadhatóvá tesszük az oldalakat egyetlen tekintettel.
  • A menü nem logikai feladvány, nem bujtatjuk a menüpontokat trükkös ikonok mögé.
  • Olyan link címeket adunk, melyek már kattintás előtt betekintést adnak a tartalomba.

Mindig teszteljük terveinket valós felhasználókkal, valódi helyzetekben. A felhasználók fura és váratlan módokon képesek reagálni, a leggondosabban megtervezett honlapon is érhetnek meglepetések.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.