Hogyan válasszunk megfelelő betűtípust honlapunkhoz?

Minden új weboldal létrehozásánál, vagy arculat kialakításánál felmerül a kérdés, hogy milyen betűtípust használjunk? Alapos körültekintést igényel, hogy passzoljon az arculathoz, ugyanakkor olvasható maradjon. Néhányan talán azt kérdezik, “Mi olyan nehéz ebben? Ezek csak betűk…” Fogadjuk el, hogy a tipográfia is egy fajta művészet, amit nem egyszerű elsajátítani.

Hogyan álljunk neki a kiválasztásnak?

Első körben határozzuk meg milyen felhasználásra keresünk betűket. Most elsősorban a webes felhasználást vesszük alapul, de ne felejtsük el, hogy egy cégnek nem csak az interneten kell érvényesülnie, hanem a nyomtatott médiában is. Vegyük végig milyen típusú tartalmak megjelenítésére akarunk használni betűket.

  • Folyószöveg – Nagy terjedelmű folyamatos olvasásra szánt tartalmi szöveg.
  • Fejlécek, kiemelések – Viszonylag rövid pár szavas főcímek, alcímek.
  • Call to Actionok – Felszólítások, cselekvésre buzdítások.
  • Megjegyzések, címkék – Rövid, kisméretű pár szavas szövegek.
  • Gombok – Feltűnő pár szavas szövegek.

Nyilvánvalóan a fentieknek nem kell 5 eltérő betűcsaládnak lennie. És nem is szabad. Maximum 2-3-at használjunk az egész weboldalon.

A stílus kiválasztása

Ma már rengeteg féle betűből lehet választani, széles a paletta. Nézzük meg a fő csoportokat, ami szerint el lehet indulni. A csoport kiválasztásnál vedd figyelembe a célcsoportodat. Kiknek készül a honlap? Geyereknek? Használj játékos betűket. Motorosoknak? Használj erős, masszív betűket. Online ruha bolt hölgyeknek? Használj kézírást vagy finom betűket.

Főbb betűcsaládok

fonts

  • Serif
    egyszerű talpas
    pl: TIMES NEW ROMAN

  • Sans Serif
    egyszerű talpatlan
    pl: ARIAL, VERDANA

  • Slab Serif
    lineális talpas pl: ROCKWELL

  • Script vagy Handwritten
    írott, kézírást utánzó pl: SEGOE PRINT

  • Decoratív
    Díszes pl: BLEEDING COWBOYS

Ha megvan melyik stílusokhoz vonzódsz leginkább próbáld meg összehasonlítani őket egymás mellett. Lehetőleg a weboldalra szánt kész szöveget próbáljuk ki, ne “Lorem Ipsum-ot”. Mielőtt a próbálgatást elkezded bizonyosodj meg róla, hogy a választott készlet tartalmazza-e a felhasználás nyelvének összes betűjét. Még mindig találkozom olyan weboldalakkal, alkalmazásokkal, ahol az Ő és Ű betűk hiányoznak.

Az elsődleges szempont hogy, minden legyen könnyen olvasható! Sokan esnek abba a hibába, hogy túl cifra, agyondíszített betűtípusokba szeretnek bele. NE! Hacsak nem valamiféle betűgrafikát akarsz csinálni, szorítkozz az egyszerűbb fontokhoz. Ha egynél több betűtípust akarsz használni egy honlapon, mindenképp olyanokat válassz, amik nagymértékben eltérnek egymástól, ha nagyon hasonlítanak olyan hatás keltenek, mintha az egyik nem töltődne be.

Jó tanács: Ne ordítozz a weben! Sok helyen előfordul, hogy úgy próbálnak hangsúlyt adni, egy egy szövegnek, hogy azt csupa-nagybetűsre rakják. Erőszakos és tolakodó. Természetesen vannak helyzetek, amikor lehet és érdemes is alkalmazni, például call to acion-oknál, gomboknál, felszólító linkeknél, de ügyelj arra hogy, 20-30 szónál hosszabb szövegek semmiképp se legyenek kapitálisak.

Tipp: Használd a Google Fonts ingyenesen használható fontjait, melyeket nem kell letöltened sem a webes használathoz. Emellett minden betűtípushoz ajánl több féle párosítást, így könnyebb megfelelőket találni.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.