Így határozd meg a célcsoportodat jól

  • 2015. 11. 12.
  • olvasási idő: 5 perc

Eddigi pályafutásom során nagyon változatos célcsoportokkal találkoztam. Különböző korú, nemű, életszínvonalú és gondolkodásmódú embereknek terveztem már weboldalt. Dolgoztam ügyvédi irodának, szerszámkészítő cégnek, étteremnek, kozmetikának, autókölcsönzőnek, stb stb.

Egy dolog szinte mindegyik projektben közös volt. A demográfiai adatok megadásával mindenki igyekezett kipipálni a célcsoport meghatározását. A célcsoport NEM csak demográfiai adatok.

Miért nem elég a kor és a nem?

Szeretnél-e lepukkant csöveseket a kávézódba? Naná, hogy nem. De Ő is lehet 30-50 év közötti férfi. Ugye, hogy több kell ennél?!

Azonos korú és nemű felhasználók különbözően is értékelhetik a weboldalt. Például, akit érdekel az IT világ, az hanyatt vágja magát a parallax designtól, de a felhasználók egy részét (ugyanazon korcsoportból) nagyon idegesíti a csúszkálás és azonnal lelépnek az oldalról.

A színek, a betűméret, a tagolás stb stb, mind mindig olyan tervezési szempontok, aminek helyes megválasztásához pontosan ismernünk kell, hogy kiknek készül a weboldal.
A célcsoport rossz meghatározása esetén félresikerülhet a design, vagy más látogatókat céloz, mint, akiknek a szolgáltatás valójában szól.

targetalas

Olyan termék nincs, amire mindenkinek szüksége van!

Sajnos már itt sokan elhasalnak, ugyanis a vállalkozók legalább fele meg van róla győződve, hogy a megoldása MINDENKINEK jó. Sokan azért nem mernek szűkíteni, mert “Akkor a többiek nem jönnek”. Hát pont ez a lényeg. Akiről biztosan tudod, hogy nem lesz belőle vevő, azt ki kell szelektálni. Nincs olyan, hogy “Hátha majd tovább adja az ismerősének, akiből vevő lesz” Jah persze :)

Ha például olyanoknak hirdetsz, akiket egyáltalán nem érdekel a szolgáltatásod, azok nagyon hamar elhagyják az oldalad és a növekvő visszapattanási arány negatívan befolyásolja az oldal hatékonyságát. Valamint a vásárló ügyfeleket is drágább lesz megszerezni.

Egy gondosan megtervezett pozícionálással, távol tarthatod a “rossz vevőt”, aki nem tudja értékelni, megfizetni, vagy épp használni, amit kínálsz.

darts

Hogyan határozzuk meg jól a célcsoportot?

Ne legyen túl szűk és ne legyen túl tág sem. Legyen legalább olyan kicsi, hogy jól pozícionálj, de elég nagy ahhoz, hogy megélj belőle.

Azt mondják az ügyfelek megismerésének legegyszerűbb módja, ha a helyükbe képzeljük magunkat. Ők hogyan keresnek, hogyan vásárolnak, mit tartanak fontosnak a szolgáltatásodban. Ez nem nagyon megy, mert ugye mindenki magából indul ki, saját véleményén, tapasztalatain keresztül szűr át mindent.

“Hát én nem görgetek le, akkor biztosan más se.”, “Imádom a kéket, más is biztosan szereti.” Nagyon nehezen tudjuk elképzelni, hogy például egy ügyfél, hogyan böngészné végig a weboldalunkat, mik azok az információk, amik leginkább érdeklik.

Ezért a leghatékonyabb megoldás egy jól átgondolt piackutató kérdőív, valamint személyes interjúk készítése. A cél, hogy részletesen leírjuk a vevőink legfontosabb tulajdonságait.

  • A nem és a kor meghatározásáig általában mindenki eljut.
  • Ott van a vevőd az interneten? Naponta mennyit netezik és melyik napszakban?
  • Mivel netezik? Milyen mobillal?
  • Milyen más weboldalakat használ? Mik a kedvenc weboldalai?
  • Szokott-e interneten keresztül vásárolni?
  • Hol lakik? Főváros, Megyeszékhely, Kisváros, Egyéb régióbontás: pl Balaton környékén.
  • Mennyi a jövedelme? Egy minimálbéren tengődő gyári munkás, vagy jól kereső informatikus?
  • Miért válassza a Te szolgáltatásodat a versenytársadé helyett?
  • Milyen végzettsége van? Hol dolgozik? Alkalmazott, vagy vállalkozó?
  • Milyen a modora, értékrendje, személyiségtípusa? Mindig elégedetlenkedik, vagy boldog, kiegyensúlyozott?
  • Mennyit tud a vevő a termékedről? Ismeri már a szolgáltatást, vagy egy teljesen új dolog a piacon?

(Ezeken felül még további kérdések merülhetnek fel a szolgáltatási területedre vonatkozólag)

Mi a helyzet, ha több célcsoportod is van?

Egy vállalkozásnak több különböző célcsoportja is lehet. Ha bemész a bankba és cetlit húzol, rögtön el kell döntened, hova is tartozol. Lakossági, vagy vállalati ügyfél vagy, mert más szolgáltatási formákból választhatsz.

Ilyenkor a különböző csoportokat érdemes külön-külön megszólítani. Szegmentációval létrehozhatsz külön aloldalakt a különböző célcsoportok számára. Legegyszerűbb példa a ruha webáruház, ahol a nőknek és a férfiaknak szóló kínálat teljesen el van különítve.

A weboldal szerkezetét, logikai felépítését, design-ját alá kell rendelni a célcsoport elvárásainak (és a Google rangsorolási elveknek is).

Sokszor hallottam már azt, hogy “de hát ez életem munkája, úgy jelenjen meg, ahogy én szeretném”. Azonban ez sem a látogatóidat, sem pedig a google-t egyáltalán nem érdekli. Vevőszerző honlapod csak akkor lehet, ha azt a vevőknek csináltatod és nem magadnak.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.