Így indulj el egy személyes weboldallal

Mostanában egyre több ember életében jön el a pillanat, amikor rájön, nem akar többé alkalmazott lenni, önállósodni szeretne, egyéni vállalkozóként folytatná tovább a munkát.
Ilyenkor persze rögtön kell egy weboldal, hiszen valahonnan ügyfeleket kell szerezni.

Az alábbi a bejegyzésben arról írok, hogy hogyan lehet olyan személyes weboldalad, ami vevőszerző marketing eszközként funkcionál. Elsősorban azoknak lesz hasznos, akik a keresőkből, vagy online felületekről várják a vevőik legnagyobb részét. Ha Te főleg kapcsolati tőkédből, vagy ajánlások útján akarsz építkezni, ez a cikk nem Neked szól.

Mire kell Neked a weboldal?

Mielőtt bármi komolyabba belekezdenél, át kell gondolnod, hogy mire kell Neked a weboldal. Mi a funkciója, miért és kiknek készül? Itt nagyon sokan rá is vágják, hogy “Hát nekem készül, hogy fent legyek az interneten”.

Sokak fejében az a kép van a személyes weboldalról, hogy az egy színes-szagos önéletrajz, ahol leírod, hogy, mikor születtél, hová jártál iskolába, és hogy melyik cégnél dolgoztál korábban. Csakhogy ezekre senki sem kíváncsi.

A potenciális vevőidet kizárólag az érdekli, hogy hogyan tudod megoldani a problémájukat, mikor és mennyiért.

Egy üzleti célokra használt weboldalon MINDENT a vevőszerzésnek kell alárendelni. Ebbe bele tartozik, a tartalom, a grafika, a betűk, a színek, egyszóval minden. A készülő oldal kizárólag a célcsoport igényeit kell, hogy kiszolgálja, a Te szubjektív véleményed másodlagos, vagy inkább elhanyagolható tényező.

Nem Te vagy az egyetlen, aki úgy érzi, az diktálja a feltételeket, aki fizet, vagy legalábbis ő az, aki megmondja, hogy mi hogy legyen. A weboldal készítésben ez nem így működik. Meg kell bíznod a fejlesztők és designerek szakmai tapasztalatán alapuló döntéseiben, hiszen mi nap mint nap ezzel foglalkozunk.

Ez persze nem azt jelenti, hogy nem lehetnek észrevételeid, vagy ötleteid, de minden döntésünket felesleges megkérdőjelezned, vagy kontrollálnod, mert könnyen kudarcba fulladhat az egész projekt.

Online stratégia nélkül egy weboldal teljesen felesleges és nagyon költséges, így csak akkor érdemes belevágnod, ha van terved arra, hogy a ráfordított összeg hogyan fog megtérülni.

A célcsoport helyes megválasztása

Először is át kell gondolnod, hogy a szolgáltatásod kiket céloz. Cégeket? Magánszemélyek? Egyesületeket? Szervezeteket? (természetesen lehet több is). A célcsoport helyes meghatározására a leghatékonyabb megoldás egy jól átgondolt piackutató kérdőív, valamint személyes interjúk készítése a potenciális ügyfelekkel.

Az újdonsült vállalkozók nagy része meg van róla győződve, hogy a megoldása MINDENKINEK jó. Azonban olyan termék, vagy szolgáltatás nincs, amire mindenkinek szüksége van! Érdemes olyan vevőkre lőni, akikkel hasonló értékrendet képviseltek, hisz a megoldásodban és meg is tudja fizetni.

Mi kell a honlapodra?

Ha már tudod, hogy kik a célcsoport, akkor össze kell állítani a nekik szóló tartalmat röviden, tömören, lényegre törően. A mai mobilon élő, rohanó, időhiányban szenvedő ember nem sokat olvas, így a hosszú litániákat az értékesítési oldalakon el kell hagyni.

Természetesen lehet tartalmas szöveged, blogod, infóterméked, letölthető tudásanyagod és akár könyved is, de azokon az aloldalakon, ahol felhasználói interakciókat (ajánlatkérés, telefonhívás stb) várunk, nem szerencsés hosszú szövegekkel fárasztani a látogatókat.

  • Mutasd be a szolgáltatásodat. Kiknek, Mit, Mikorra, Mennyiért? Milyen előnyökkel jár a Te szolgáltatásod?
  • Ki vagy Te? Mutasd be magad, a szakmai múltadat, motivációdat és hogy milyen szempontok szerint dolgozol, mi a küldetésed, motivációt stb.
  • Miért Téged válasszanak a másik fotós, coach, ügyvéd, személyi edző, stb helyett? Miben vagy Te jobb, vagy különböző mint mások?
  • Referenciák. Mutasd be a korábbi munkáidat, akár portfólió, akár esettanulmányok formájába.
  • Blog. Mindenképpen szükség van rendszeresen frissülő tartalomra az oldaladon, ahhoz, hogy jó helyezéseket érj el a keresőben.

Ezeken kívül még sok más tartalomtípusod is lehet, erről írtam már korábban.

Személyes márkaépítés, önmenedzsment

A weben egyre többen jelen vannak. Nagyon sok hasonló profilú szolgáltatás létezik. Sok a fotós, ügyvéd, grafikus, coach, személyi edző, DJ, terapeuta stb stb. Meg kell tudnod fogalmazni, azokat az ellenállhatatlan tulajdonságaidat, amik különbözővé tesznek másoktól.

Szerénykedésnek helye nincs. Ahhoz, hogy valaki felépítsen egy hiteles személyes brandet, maximálisan tisztában kell lennie, a képességeivel, korlátaival és a hiányosságaival is. A magabiztosság nagyjából alap követelmény. Amiben jó, vagy arra legyél büszke, vállald az arcod és a neved.

Az üzleted arca Te magad vagy!

Sok tanulás vár rád

Azzal, hogy szólóban folytatod, rengeteg munkát veszel a nyakadba. Alkalmazotti státuszban kényelmes az élet, hiszen a főnököd szervezi a teendőidet és biztos jövedelmed van minden hónap végén. Egyéni vállalkozóként a fő tevékenységed mellett sok plusz feladatod is lesz.

  • Kezelni, frissíteni a saját honlapod tartalmát.
  • Rendszeresen kommunikálni a közösségi média felületeken.
  • Blog bejegyzéseket, tartalmakat írni.
  • Megismerkedni az online marketinggel.
  • Fizetett hirdetéseket, akciókat, kampányokat tervezni.

Annyi a feladat, hogy egyedül nem is fogod győzni, így a legjobb, ha ezeket a teendőket kiszervezed másnak.

Ki csinálja meg a honlapodat?

Mivel egyedül vagy, neves ügynökségekre valószínűleg nem lesz pénzed, így majdnem biztos, hogy az első ötleted az lesz, hogy a környezetedből keresel valakit, aki olcsón megcsinálja. Ilyenkor szokták jóhiszeműen kiválasztani a testvér informatikus pasiját, vagy a rokonok, barátok közül valakit, aki olcsón, vagy ingyen megcsinálja.

Amit fontos tudnod, hogy a weboldal készítés egy külön szakma, az informatikus, vagy a rendszergazda, nem fog neked jó honlapot csinálni. Attól még, hogy ő is számítógép előtt ül, nem ismeri a design trendeket, nem hallott UX-ról, SEO-ról és CMS-ről sem.

Egy jó vevő szerző weboldal sok munka és ami ennél is fontosabb, folyamatos munka. Folyamatosan fejleszteni kell, így ha egy havert, vagy ismerőst kérsz meg, annak a 10. kör után az agyára fogsz menni.

Mindenképpen olyan céget, vagy szakembert válassz, akinek van ideje Veled foglalkozni és teljes értékű ügyfélként kezel! Nyilván ennek ára van.

Mennyibe fog ez Neked kerülni?

Sokan azt hiszik, hogy egy jó weboldalt kevés pénzből is ki lehet hozni, mert ugye a haver Józsinál csak 30 000 Ft. Ennek ne dőlj be! A webfejlesztés ma egy körülményes és drága folyamat, hosszú távú megtérüléssel. A fejlesztésre fordított összeg lehet, hogy csak az elkészülte után több hónappal fog megtérülni.

Persze kívülről úgy tűnhet, hogy az egész tök egyszerű, csakhogy a fejlesztőknek rengeteg munkája van a felszín alatt, amit te kívülről nem látsz. Egy-egy weboldal elkészítése több hónapig is eltarthat, attól függően, hogy mekkora tartalommal bír.

Egy egyszerűbb weboldal minőségi elkészítésének alsó határa kb 150 000 Ft. A komplexebb, vagy egyedi funkcionalitással (pl online foglalás) rendelkező weboldal pedig 2-3 havi fizetésedbe is kerülhet. Ezért mindenképp érdemes előre megspórolnod a honlapkészítésre szánt összeget.

“Majd Én megcsinálom magamnak a weboldalam”

Szép vágyak. Most már mindenki számára elérhetőek olyan megoldások, melyekkel saját kezűleg össze lehet rakni egy weboldalt. Csakhogy ez nem azt jelenti, hogy most már mindenki tud is weboldalakat készíteni.

Egy vevőszerző honlapnál professzionális és egyedi megoldásokra van szükség. Ezt pedig “csináld magad” megoldásokkal nem tudod helyettesíteni.

Gyakori kérdések, amik felmerülhetnek benned

  • Milyen tárhely szolgáltató válasszak? – Mindenképpen az ismertek közül válassz! Ne az olcsóság legyen a szempont, mert egy eleve rossz alapokra épülő ház, bizony hamar összedőlhet. ( tarhely.eu, mediacencer.hu, megacp.hu, webonic.hu )
  • Mi legyen a weboldalam neve? – A weboldal neve (domain név) akkor a legjobb, ha tükrözi a termékedet, szolgáltatási területedet.
  • Milyen honlapmotor a legmegfelelőbb nekem? – WordPress / Joomla / Drupal. Egy személyes honlaphoz, nincs szükséged méregdrága egyedi fejlesztésre.
  • Mennyi időbe telik egy weboldal elkészítése? – Ez a tartalomtól függ. 2-3, de akár 6 hónap is lehet. Ami biztos, hogy hetek alatt nem készül el.
  • Ki fogja megírni a szöveges tartalmat az oldalmra? – Te.
  • Honnan lesznek képek az oldalamra? – A legjobb, ha vannak saját képeid, vagy készíttetsz fotóssal. De ha még sincs, akkor stockfotó oldalakról tudsz vásárolni (pl: 123rf.com)
  • Honnan lesznek látogatóid?

    Rendszeres látogatókat szerezni, vagy a Google-ből tudsz organikusan, vagy pedig fizetett hirdetéssel.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.