Jobb ha NEM Te csinálod a weboldaladat

Mindenek előtt, fontos leszögeznem, hogy nekem teljesen mindegy, hogy mit csinálsz a weboldaladdal és a cégeddel. A Te vállalkozásod, a Te felelősséged. Nekem nem fáj, ha vacsora után nekiülsz honlapot ácsolni, de mielőtt rászánod magad, pár dolgot erősen ajánlott mérlegelned.

Különbséget kell tennünk a vevőszerző üzleti weboldalak és az egyszerűbb bemutatkozó oldalak között. Ahol nincsenek összetett igények, vagy bonyolultabb funkciók, ott sok kockázat nincs abban, ha magad összekattintgatsz egy honlapot. Mindenkinek a saját igényességén múlik, hogy mennyire fontos neki a minőségi online megjelenés.

besszallok-a-netbe

Ha lenne 49 dollárom, akkor megvehetném a themeforest-ről azt a csilli-villi WordPress sablont, és sok más csodát is művelhetnék…

Nem értesz hozzá

Most már mindenki számára elérhetőek olyan megoldások, melyekkel saját kezűleg össze lehet rakni egy weboldalt. Csakhogy ez nem azt jelenti, hogy most már mindenki tud is weboldalakat készíteni. Főzni is sokan tudnak, még sem mesterszakácsok és attól, hogy valami “ehető” még nem biztos, hogy finom is.

Egy egyszerű WordPress blogot – néhány lépést kivéve – bárki össze tud kattintgatni mert viszonylag könnyű megérteni és pontosan erre találták ki. Csak, hogy az nem üzleti weboldal. Nincs mögötte marketing, nincs mögötte legalább az igénytelennél kicsit jobb design, nincs mögötte semmilyen komoly tervezés, maximum másoljuk a konkurenciát, meg a külföldi weboldalakat.

Egyre több a WordPresst oktató vállalkozás. Egyáltalán nem ellenzem, hiszen a WordPress felhasználó szintű ismerete szinte már olyan alapvető készségnek számít, mint a Word, vagy az Excel.

Azt viszont fontos tudnod, hogy ezeken a tanfolyamokon nem programozni tanulsz meg, nem a marketinget tanulod meg, nem lesz tőle stílusérzéked, azt tanulhatod meg, hogy hogyan kell a WP-t HASZNÁLNI. Hogyan tudod a saját honlapodat kezelni, karbantartani, feltölteni adatokkal, aktualizálni az információkat.

Egy átlagos vállalkozónak fogalma sincs arról, hogy mire van szüksége az interneten és ezt CMS tanfolyamon nem is fogja megtanulni.

Nem szabad azt hinni, hogy a felhasználó szintű WordPress ismeret, kiváltja a webdesignert vagy a fejlesztőt. Ez sajnos nem igaz. Egy saját magad által barkácsolt oldalnál mindenképpen minőségi kompromisszumot kell kötnöd. Általában kényszeres megoldásokat kell alkalmaznod, ami ergonómiailag, és/vagy marketing szempontból nem egészen megfelelő, de hát csak ezt tudod. És sajnos a hatékonysághoz általában pont az kell, amit Te már nem tudsz megcsinálni.

A vásárolt sablonokban módosítást szeretne mindenki, de az esetek 90%-ában nem tudja megcsinálni. Naponta többször látok posztokat Facebookon, amikor valaki küszködik egy fejlesztői szemmel tök egyszerűen megoldható problémán (pl: egyetlen IF elágazáson) és varázs plugin megoldások után kutat. Meg a “Vettünk egy sablont, de nem tudjuk beállítani, nem tudjuk feltölteni tartalommal“… Hát azt mondom erre nincs orvosság, bele se kellett volna kezdeni a gányolásba.

Komplett öngyilkosság a céged első számú értékesítési csatornáját, amitől elvileg majd a megrendeléseket / vásárlást várod, Mekk Mester módon összehányni.

Az még nem jutott eszedbe, hogy a vállalkozásod hitelességét megkérdőjelezi, ha “csináld magad” weboldalon kínálsz szakmaiságot és profizmust???

Ronda weboldal

Nem olcsóbb, ha Te csinálod

Csábító lehet magadnak megcsinálni mindent, mert az költséghatékonynak tűnik. De hosszú távon rá fogsz jönni, hogy jobb lett volna már az elején szakemberre bízni, mert nem hozza a tákolt oldalad az eredményeket.

Egy induló vállalkozás nagyon megnézi mire költ. 5000 ft is számít, azt is jól akarjuk elkölteni, tiszta sor. A hiba ott van, hogy rossz helyen próbálsz spórolni. Nem akarsz logót terveztetni. Nem akarsz fotókat készíttetni. Nem akarsz jogtiszta forrásból venni. Nem akarsz weboldalt csináltatni. Te okosban akarod megoldani magadnak, mert mindez a legelején drága. Hosszú távon viszont hatalmas ráfizetés, nyűg, szerencsétlenkedés lesz, hogy nincs normális vektoros logód, nincs normális weboldalad, nincs semmid, csak tákolmányok, a megrendelő meg nem jön.

Nem lesz rá időd

Egy jó vevő szerző weboldal folyamatos munka. Fejleszteni, frissíteni, karbantartani kell, így ha Te akarod ezeket megcsinálni az rengeteg idődet le fogja foglalni. A legtöbb vállalkozó egyébként is terhelt, sok a teendője.

Meg lehet tanulni a honlapkészítés alapjait, de azt is mérlegelni kell, hogy a céged egyéb teendői elől veszed el az időt. Bár a honlapon spóroltál, az eredménye mégis negatív lesz.

Becsüld meg az idődet jobban. Ne akarj egy logó, vagy egy weboldal miatt heteket eltölteni. Azért vannak a szakemberek, mert Ők sokkal jobban tudják egyrészt mire lesz szükséged, másrészt meg is tudják azt valósítani az aktuális szabványoknak, elvárásoknak megfelelően.

Önhittség

Mióta van kamerás mobil, azóta mindenki fotós lett. Mióta le lehet torrentezni a Photoshoppot, azóta mindenki grafikus lett. És mióta létezik WordPress, azóta mindenki webdesigner lett. Van egy rossz hírem, 2 hónap tanfolyam után nem kelhetsz versenyre minőségben 5-10 év fejlesztői tapasztalattal.

Egy olyan szegmensben, ahol hódít a digitális analfabetizmus, bátor dolog, ha valaki átlagfelhasználó szintű tapasztalattal neki ül barkácsolni. Sok vállalkozónak olyan alapszintű tudása sincs, hogy egy kész honlapot miként adminisztráljon oktatóvideók alapján. Így tehát nem valószínű, hogy ki tudja hozni a mai elvárásokat megugró minimum szintet egy honlapból.

Miért kell a szakember?

Egy üzleti weboldal fejlesztésén a legjobb esetben designer, fejlesztő, SEO szakember, marketing szövegíró együttesen dolgozik. Ezeket a készséget nem tudod elsajátítani pár hónap/év alatt. Ha 4 ember dolgozik a weboldaladon és mindegyiknek csak 5 év szakmai tapasztalata van, akkor összesen 20 évvel vagy lemaradva.

Szakértelem nélkül legfeljebb reménykedhetsz abban, hogy a weboldalad megszólítja a közönséget. Próbálkozáshoz, kezdeti kísérletezéshez elegendő egy “DIY” weboldal, de amennyiben komolyabban veszed magadat és tényleg a cégedből szeretnél megélni, akkor szakember kell.

Aki versenyképes akar lenni, annak a középszerű megoldás kevés. Professzionális és egyedi megoldásokra van szükség, amit “csináld magad” ügyeskedéssel nem tudsz helyettesíteni.

A megoldás tehát az, ha konkrétan, részletesen leírod az elképzelésed, és kiválasztod a megfelelő kivitelezőt, nem sajnálva az összeget, amit kér.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.