Kereső- és felhasználóbarát weboldal struktúra

A megfelelő struktúra kialakítása az egyik legfontosabb lépés a weboldal tervezési folyamatban. A célok és igények felmérése után rendszerezni kell azokat információkat, amiket a weboldalra szánunk. A rendszerezéskor több szempontot is figyelembe kell venni: marketing, webergonómiai követelmények, használhatóság, áttekinthetőség, keresőoptimalizálás.

Egy jó weboldal szerkezet már önmagában felhasználói élmény. Ha a felhasználó azt látja, hogy az oldal jól strukturált és könnyen eligazodik, az egy óriási bizalmi faktor.

Milyen szerkezetű egy weboldal?

Olyan lapok összessége, amelyek logikailag szorosan kapcsolódnak egymáshoz, és egymással hivatkozásban (hálózatban) vannak.

Figyelem a weboldal:

  • NEM Power Point prezentáció
  • NEM szórólap, vagy újság hirdetés
  • NEM Word dokumentum, vagy fejléces papír
  • NEM személyes levél, vagy könyv
  • NEM szakdolgozat ( felejtsd el a 12 pontos, sorkizárt szöveget)

Gyakran találkozhatunk olyan oldalakkal, aminek a struktúrája teljes káosz. Értelmetlen felépítés, tagolatlan, ömlesztett tartalom, rossz csoportosítás, túl szerteágazó hierarchia, stb. Az egész olyan mint egy zsúfolt pályaudvar, ahol fogalmad sincs merre kéne elindulni.

A megfelelő struktúra nem más, az információk, képi- és szöveges tartalmak rendszerbe szedése, és rangsorolása. Fontos a logikus alá- és fölérendeltség, és a következetes menürendszer is.

Oldaltérkép

Első lépésként érdemes összeírni, hogy a célcsoportnak milyen oldalakra lesz szüksége. Ehhez meg lehet nézni a konkurencia oldalait is, de kizárólag inspirációs jelleggel (nem másolni).

Az oldalak neveinek megfelelő kiválasztása nem csak a látogatóknak, hanem SEO szempontból is fontos. Például az, hogy “Rólunk” önmagában nem hordoz SEO értéket, viszont a “Soma – Önkiszolgáló Mosoda” már sokkal többet.

Ezen a ponton még nem szükséges, hogy részletesen leírd az oldalak funkcionalitását, vagy a megjelenés részleteit, de érdemes leírni néhány egyszerű szóval, hogy tartalmilag mi lesz az egyes oldalakon.

Előfordulhat, hogy ezen a ponton észreveszed, hogy már túl sok oldalt terveztél, és nem fogsz tudni mindegyikhez tartalmat írni. Ilyenkor érdemes újragondolni a szerkezetet, vagy máshogy csoportosítani.

A hierarchia 3 szintnél ne legyen mélyebb, hacsak nem az új ebay.com-ot akarod létrehozni. Ne legyen túlbonyolított, vagy túlságosan szerteágazó. Az alacsony mélységű oldalak jobban működnek használhatóság, SEO barát URL-szerkezet és kulcsszavak szempontjából is. Pl: /ferfi-ruhak/nadragok/farmer.

oldaltérkép

Belső linkek, Navigáció

A főmenün kívül számos hivatkozás van az oldalon. Címkék, gombok, képes hivatkozások, CTA-k, kapcsolódó linkek, stb. Az oldalon belüli hivatkozásokkal könnyen lehet vezetni a felhasználókat, valamint a keresők is könnyebben fel tudják térképezni a webhelyet.

Fontos a konverziós útvonalak megfelelő kialakítása. Meg kell tervezni, hogy egy belépési pontról, ami akár lehet egy blog bejegyzés is, hogyan lehet eljutni a megrendelésig / kapcsolatfelvételig.

Minél jobb a honlap szerkezeti felépítése, annál könnyebb tudják a keresők indexálni a tartalmat. A megfelelő struktúra az egyik legfontosabb, de sajnos az egyik leginkább figyelmen kívül hagyott keresőoptimalizálási módszer.

Egy jó strukturált oldalon több a kattintás, több az oldalon töltött idő, alacsony a visszafordulási arány, és magasabb a konverzió.

Többnyelvűség

A különböző nyelvek általában különböző célcsoportokat is jelentetnek, ezért a tükörfordítás nem egy jó irány. Ha magyarul vezetsz blogot, kétlem, hogy le fogod fordítani angolra és németre is.

Több menüpont, vagy oldal is különbözhet a nyelvek között, ezért érdemes ezekre külön weboldalként tekinteni. Már az oldaltérkép felvázolásakor érdemes jelölni, hogy mit akarunk nyelvesíteni és mit nem. Ha nagyon eltérő nyelvenként a tartalom, akkor érdemes inkább egy külön domainra rakni az idegennyelvű honlapot.

Honlapmotor

Akkor tudod kiválasztani a megfelelő CMS rendszert, ( vagy dönthetsz egyedi fejlesztés mellett is) ha van egy logikusan felépített, világos weboldal struktúrád.
A CMS rendszerek nagyjából a vállalkozások igényeinek 90%-át lefedik, mert a cégek jelentős része hasonló funkcionalitást vár a készülő honlaptól.

A CMS-ek felépítése mankóként is szolgálhat. Támaszkodni lehet az előre meghatározott tartamtípusokra: oldalak, bejegyzések, cimkék, kategóriák, termékoldalak, stb. Ezért gyakori az a módszer, hogy egy CMS felépítéséhez alakítják a honlap struktúráját. Ez azért is praktikus mert a legtöbb igényre már léteznek kész megoldások és jól bejáratott módszerek.

Struktúra tervezés

A keresők és felhasználók által is könnyen bejárható weboldal szerkezet gondos tervezést igényel. Addig nem szabad erről a pontról tovább menni, amíg meg nem bizonyosodunk róla, hogy a kivitelezhető, amit terveztünk. Struktúra és tartalmi vázlat nélkül, ostobaság neki esni a designnak.

Még mielőtt elkezded megírni a szövegeket, vagy gondolkozni az arculaton, a szerkezet legyen megtervezve.
Érdemes már ennél a fázisnál bevonni marketingest és/vagy a webdesignert.

Arra készülj, hogy ez nem egy délután alatt összeírt féloldalas Word doksi és nem elegendő csupán a menüpontokat felsorolni. Csináltam egy egyszerű táblázatot mintaadatokkal, ami segíthet elindulni.

Töltsd le Most!

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.