Ki tervezi a weboldalt? A designer, vagy a megbizó?

Egy weboldal sikerének legnagyobb ellensége nem a konkurencia, hanem a megbízó. Kezdetben nagyon lelkesek, alig várják, hogy elkezdjük a kreatív munkát, aztán később jönnek az ötletek, … a nagyon rossz ötletek. Ízlésbeli, vagy rossz koncepció alapján, próbálnak meg beleerőszakolni légből kapott ötleteket, vagy más oldalakon látott megoldásokat, a gondosan megtervezett grafikai tervbe.

“Nagyon tetszik a terv, csak lenne pár javaslatom”

  • “Nekem nem tetszik, hogy egyes szavak (linkek) más színűek. Legyen inkább sima szöveg színű. Úgy jobb nem?”.
  • “Ezt a dobozt (call to action) vegyük inkább le, nem kell minden oldalra a megrendelés, hiszen benne van egy menüpontban”
  • “Szerintem tegyük ki a cégtörténetet a kezdőlapra, a feleségem szerint, azt mindenki elolvassa”.

Weboldal tervezés nehézségei

Döbbenet, de a weboldal nem Neked készül!

Senki sem érti meg, hogy Neked az AC/DC a kedvenc zenekarod és villámos betűket akarsz. Már az 5. webdesignert fogyasztod el, de mindegyik csak kioktatott és azt mondta, hogy hülyeség, amit kérsz. Nem fogják fel, hogy ezt akarod, ezért fizetsz.

Webdesign terv

Van egy rossz hírem. A hiba az Ön készülékében van. A weboldal tervezés egy olyan összetett folyamat, ahol az alapvető tervezési irányelveket és egyéb fontos szempontokat – mint Responsive Design, SEO, Marketing, Sitebuild, Betöltési sebesség, stb. – fontos szem előtt tartani, annak érdekében, hogy a végeredmény egyrészt használható, másrészt vállalható legyen. Vagyis a Te személyes ízlésed sajnos a legutolsó releváns szempont.

Nézzünk meg néhány fontosabb tervezési irányelvet

Amelyekről Te valószínűleg nem hallottál, de a webdesignered igen!

  • Tudatos tervezéssel képesek vagyunk irányítani a tekintet útját a honlapon.
  • Semmit sem helyezünk el önkényesen. Az oldalon szereplő elemek egymással vizuális kapcsolatban állnak.
  • A kontraszt olyan vizuális erő, amely a figyelemfelkeltés leghatásosabb eszköze, irányítható vele az olvasó tekintete.
  • A honlapelemek fizikai közelsége tartalmi kapcsolatra utal.
  • A fehér helynek jelentős szerep van, tilos minden rendelkezésre álló helyet kitölteni.
  • Sokkal nagyobb valószínűséggel olvassák el a honlap tartalmát, ha az megfelelően van tagolva, csoportosítva.
  • Ha a weboldal különböző oldalai, nem tartalmaznak visszatérő motívumokat, akkor a honlap elveszíti egységes megjelenését.
  • A kattintható és nem kattintható elemek színét nem keverjük össze.
  • A látogatók bizonyos színekhez, formákhoz, stílusokhoz határozott érzeteket, gondolatokat társítanak.

Ha élni akarsz, ne mond meg a sebésznek hol kell vágni!

Tudom, Nálad a pénz – és egy jó honlap elkészítése több százezres tétel – természetes, hogy bele akarsz szólni. Viszont, amikor repülőre ülsz, akkor sem te vezeted a gépet, nem mondod meg, hogy a 3. felhőnél inkább forduljunk balra, mert szerinted az jobb irány. Váltasz egy jegyet és hagyod a pilótát tenni a dolgát.

Ha jó kezekben vannak a tervezői döntések, nem csak a honlapod megjelenése válik előnyösebbé, hanem célja és felépítése és sokkal világosabb a látogatók számára.

Rossz tervezői döntéseken a weboldalad sikere, céged bevétele múlhat. Bízz meg a terveződben, próbáld megállni, hogy a végletekig instruáld, hiszen legfőképp a te érdeked, hogy a készülő weboldaladnak sikere legyen. Ne légy saját magad ellensége!

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.