Mennyibe kerül egy céges honlap?

A felmérésről

Pár hete egy rövid kérdőívben kérdeztem meg vállalkozóktól mennyibe kerül szerintük egy céges weboldal. Több mint 100-an válaszoltak, legtöbben kisvállalkozások (54%) és egyszemélyes vállalkozások (37%). A felmérésben elsősorban olyanok vettek részt, akiket Facebook csoportok közreműködésével értem el, tehát főleg azok, akik aktívan jelen vannak az interneten, közösségi médiában. Tehát az alábbiak erre a halmazra vonatkoznak.

Vállalkozás típusok

Nem meglepő tehát, hogy ebben a halmazban, szerencsére tisztában vannak az internetes jelenlét fontosságával, hiszen a vállalkozók 58%-ának már van céges honlapja, 15%-nak több is van, 14%-nak pedig éppen készül. Azt pedig, hogy a céges honlap felesleges, senki sem választotta.

Önnek van céges weboldala?

Nézzük az árakat

Nyár végén kért árajánlatot tőlem egy iskolaigazgató: ” Kedves Hölgyem, akkor is legyen szíves nekem árakat írni, ha nincs kapacitása elvállalni, mert nem akarok átverés áldozata lenni. Hmm…, de mi számít átverésnek?

– Átverés, ha egy honlap 2 millió forintba kerül?
– Az attól függ

Egy weboldal ára sok tényezőből tevődik össze. És az sem mindegy, milyen célra és milyen célcsoportnak szól. A válaszadók közül szerencsére jó páran látják, hogy hasra ütésre nem lehet árakat mondani. Szükség van részletes információkra, vagy specifikációra.

Az ár sok tényezőtől függ, Ti ezeket írtátok:

  • Ki készíti kinek
  • Mennyi idő áll rendelkezésre az elkészítéshez
  • Mennyire kifinomult a design
  • Hány egyedi megjelenésű aloldalra van szükség
  • Hány aloldalból épül fel az oldal
  • Milyen garancia van a weboldalra az átadás után
  • CMS, vagy egyedi fejlesztésű honlapmotor
  • Van-e direkt értékesítés a honlapon
  • Egyedi, vásárolt netán, ingyenes sablon
  • Hány nyelvű az oldal
  • Milyen típusú a weboldal. Webáruház, céges portál, esetleg microsite
  • Szükség van-e egyedi bővítmény fejlesztésére
  • Van-e hírlevél feliratkozás az oldalon
  • Szükség van-e konzultációra, felhasználói dokumentációra, egyéb segédanyagra
  • Szükség van-e felhasználói jogosultság kezelésre
  • Gyűjtsön-e az oldal adatokat a látogatókról, tárolja-e adatbázisban
  • És ezeken kívül még sok más szempont is felmerülhet …

Arról, hogy mennyibe kerül egy weboldal, nagyon széles skálán gondolkodunk. Vannak, akik ingyen próbálják valahogy megoldani (10%) és olyanok is vannak, akik a milliókat sem sajnálják a cél érdekében (3%). A legtöbben egy weboldal árát 0 – 300 000 forintra becsülik, ám ennek körülbelül csak a felét hajlandóak ténylegesen kifizetni. Vagyis a legtöbben igyekeznek minél kevesebb pénzből kihozni.

Ön mennyit áldozna céges honlapjára?

A vállalkozók egy kis részének (8%) azonban nem az ár az elsődleges szempont, hiszen üzleti tevékenységüket honlapunkra ( honlapjainkra ) alapozzák, bíznak a megtérülésben.

Ingyen honlap, olcsó honlap és a szerencse

A kezdő vállalkozók különösen oda figyelnek arra, hogy mire adnak ki pénzt. Bár a válaszadók egy kis része (9%) előre félretett weboldal fejlesztésre, mégis sokan vannak, akik csak az olcsó megoldásokat próbálják megtalálni, vagy lehetőleg ingyen, esetleg barterban megoldani. Ez sajnos sokszor a minőség rovására megy.

Ha jobban belegondolunk mindenkinek van legalább egy olyan ismerőse, vagy ismerősének az ismerőse, aki valamilyen szinten “jártas” a weboldal készítésben. Tény, hogy már megszámlálhatatlan ember/cég foglalkozik honlap készítéssel, de nagyon változó színvonalon és árakon.

Mondhatnám, hogy csak az a jó, ami drága, de mindenki tudja, hogy ez nincs így. Találtam már én is kincset a turkálóban. Szerencsésnek kell lenni ahhoz, hogy pont legyen egy olyan ember a közelünkben, aki valóban hozzáértő és tényleg bele is adja a 100%-ot. A válaszadók között is akadtak olyanok, akiknek a webszakmában dolgozó barátjuk, ismerősük ingyen készítette el a céges honlapot, ezzel támogatva az induló céget.

Nem lehetetlen, de sajnos nem túl gyakori esett, hogy a “haver honlapokból”, tényleg siker lesz. Gyakran bíznak meg engem is olyan oldalak megreformálásával, amik bebuktak, nem termelnek semmit, vagy félbe lett hagyva. A havernak már nem fontos, nem érdeke, nem foglalkozik vele. Sajnos rengeteg magára hagyott honlap szemeteli ma is az internetet.

A weboldal kiadás, vagy befektetés?

Azok, akik kiadásként tekintenek a holnapra nem is fektetnek bele szinte semmit. Ők választanak leginkább ingyenes megoldásokat. Akikben már tudatosult, hogy a honlap befektetés, vagy üzleti tevékenységüket kifejezetten a honlapjukra alapozzák, jelentős összegeket tesznek félre fejlesztési célra. Vagyis tisztában vannak azzal, hogy a weboldal készítésre fordított összeg hatványozottan megtérül. Persze csak abban az esetben, ha a tervezés mögött tudatos üzleti fókusz és megfelelő online marketing stratégia áll.

Minél kevesebb a webfejlesztésre fordított összeg, annál kisebb a valószínűsége annak, hogy az a összeg idővel megtérül.

A honlapokat fejleszteni kell, hiszen ettől válnak befektetéssé

A webes technológiák rohamosan fejlődnek, szinte félévente jönnek ki új megoldások, irányelvek, trendek, esetleg még Google rangsorolási faktorok is. A honlapok már nem 5 évekre készülnek, inkább 2-3 és ez idő alatt is érdemes folyamatosan fejleszteni, aktualizálni.

Figyelni ( mérni ) kell a célcsoportunk viselkedését, igényeit és annak megfelelően alakítani az oldalt. Meg kell tanulni jól használni az online eszközöket!

Ahhoz, hogy egy honlap hosszútávon sikeres legyen folyamatos ráfordítást igényel. Figyelemben, időben, erőforrásban és pénzben is.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.