Mi az a Webergonómia és miért fontos?

A webergonómia az a felhasználói kényelem, amely az internetes oldalak használhatóságával, felhasználók szokásainak vizsgálatával foglalkozik. Célja, a látogatók elégedettségének-, a weboldal hatékonyságának növelése, valamint a honlapok könnyebb kezelhetősége. A webergonómia azt vizsgálja, hogy mennyire használható egy honlap, mennyire könnyen lehet megtalálni az adott honlapon belül azt, amit a felhasználó keres.

webergonomia

Az igazán hatékony weboldal arról ismerhető fel, hogy egy pillanat alatt megragadja a felhasználó figyelmét. Amennyire az lehetséges minden weboldalnak magától értetődőnek, nyilvánvalónak és egyértelműen használhatónak kellene lennie. A felhasználónak minden különösebb fejtörés nélkül meg kell értenie, mi mire való.

Ez mind tök jól hangzik, de néha piacvezető cégek sem fordítanak erre kellő figyelmet, és weboldaluk inkább csinos, dizájnos, mintsem használható. Ami gyakran gondot okoz, hogy a navigáció és a menük zavarosak, linkek formailag és tartalmilag nem felismerhetők, és túlbonyolított űrlapokat használnak. Nyilván minden felhasználót nem lehet, és nem is kell kielégíteni. Így ügyeljünk arra, hogy az üzletünk szempontjából jelentős csoportok elégedettek legyenek.

A weboldallal rendelkező vállalkozások több mint 60 százaléka jellemzően csak félévente, vagy évente végez frissítést a weboldalán. Tragédia. Pedig nem is sejtik milyen fontos, hogy cégük honlapja rendszeresen aktualizálva legyen. A folyamatosan megújuló honlap ugyanis rendszeres visszatérésre ösztönzi a látogatót. Ugyancsak fontos, hogy a weboldal milyen gyorsan töltődik be. A 10 másodpercnél hosszabb válaszidő a felhasználó figyelmének elvesztéséhez vezet, vagyis, ha ennél többet kell várni egy weboldal betöltésére, akkor az internetező inkább tovább áll.

Nem adhatsz használati utasítást a weboldalhoz. Ha a honlap használata nem kézenfekvő, nem szánnak egy másodpercet sem annak elsajátítására. Inkább felkeresnek egy másik webhelyet. A webes felhasználói igények nem változnak olyan gyorsan mint a technológia, így a már megfogalmazott módszerek és elképzelések még évekig érvényben maradnak. Az a dolgunk, hogy ezek az igényeket a kor technológiai eszköztárával megfelelően kielégítsük. Igyekezzünk, hogy minden jól használható legyen.

Megjelenés

A vizuális megjelenés az első dolog, amivel a honlap tulajdonos megteremtheti a hitelességét. Ne zsúfoljuk tele a weboldalunkat amatőr butaságokkal, cifra hátterekkel, mozgó szövegekkel, meg animációkkal. A kulcsinformációkat könnyen elérhető helyre, az oldal tetejébe tegyük. Szemkövetés vizsgálatok igazolták, hogy a látogatók szemrögzítése 78%-ban a szövegre, elsődlegesen a címekre, összefoglalókra és csak 22% képekre irányul. Betűtípusokból maximum 2-3-at használjunk. Ha túl sokat keversz össze a honlapon, az olyan hatást kelt, mint egy újságokból összeollózott fenyegető levél.

Tartalom és struktúra

Sokan tévesen úgy gondolják, hogy a weboldalnak a cég struktúráját kell tükröznie. Nem. A felhasználók igényeire kell fókuszálni. A minőségi tartalom talán a legfontosabb szempont: rossz, hiteltelen, téves tartalmak esetén senki nem fog sok időt eltölteni az oldalon és senki sem fog visszatérni. Fontos, hogy figyeljünk oda a helyesírásra. A jó tartalomhoz olyan elkötelezett csapatra van szükség, amelyik tudja, hogyan kell a webre írni és a tartalmat a megjelenítési szabványokkal összehangolni. Emellett nem árt tudni, hogy sok közvélemény kutatás szerint az olvasók igen is értékelik a humort és szókimondást.

Linkelj okosan

A “kattints”, “ide”, “itt” aligha hordoz magában olyan mondanivalót, amivel rá lehet bírni a látogatót a kattintásra. Még is mi van ott? Olyan linkeket érdemes írni, amiből kiderül, hogy a linkre kattintva milyen információhoz lehet hozzájutni. Az emberek 90% a úgy gondolja, hogy a weboldala egy magában lebeg a világhálón anélkül, hogy más honlapokkal hivatkozásban lenne. Előre megtervezett belépési pontokat érdemes készíteni mások ránk történő hivatkozásai számára.

Konverzió

A konverzió egy üzleti cél teljesülését jelenti, ami kézzel fogható eredményt ad. Például ajánlatkérés, hírlevél feliratkozás, vásárlások teljesülése. Magyarul a felhasználó átkonvertálódik vásárlóvá. Igazság szerint minden honlapnak az lenne a célja, hogy a látogatóból ügyfél, vagy vásárló legyen. Ezeket a célokat a honlap használhatósági mutatóival befolyásolni lehet, és ami azt illeti kell is.

Egy weboldal létrehozása kicsit hasonlít egy festmény megalkotásához. Minden pontján kell egyszerre dolgozni ahhoz, hogy egységes hatás keltsen. webergonómia, tartalom, SEO, webdesign, programozás, marketing … Stb. Ennek fényében a kezdőlap tervezésével kezdeni nem mindig jó ötlet, hiszen az tartalmilag nem más mint egy összegző oldal, de ergonomikus kialakítása nagyon fontos.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.