Mitől lesz felhasználó barát egy weboldal?

Az évente elkészített honlapok nagy része sajnos nehezen használható. Többnyire azért, mert a tervezési folyamat központjában a design van, nem pedig a felhasználók igényei. Használhatóság alatt azt értjük, hogy megpróbáljuk elkerülni, hogy a felhasználóink akadályba ütközzenek. Például egy értékesítési folyamat-, vagy akár egy egyszerű űrlap kitöltése során. Sokszor előfordul, hogy látogatók valós igényeivel csak a fejlesztések végén kezdenek foglalkozni, amikor a munka nagy része már készen van.

Honlap tervezés hasznalhatósága

A felhasználó-központú tervezési folyamat lényege az, hogy a weboldal megjelenése, szerkezete, működése a felhasználói célok eléréséhez van optimalizálva.
Valójában ez egy tervezési filozófia, ahol a felhasználók igényei, kívánságai, viselkedése, szokásai vannak a tervezési folyamat központjában. Első olvasásra úgy tűnhet, mindez csak az esztétika fokozását szolgálja, de sokkal inkább az a lényege, hogy a felhasználók gördülékenyen el jussanak A-ból B-be.

Mielőtt a tervezés megkezdődik, nem árt pontosan körvonalazni, hogy kiknek készül a honlap, és hogy milyen sajátosságaik vannak. Nagyon fontos, hogy a célcsoportot részletesen meghatározzuk és ne csak a demográfiai adatokat ( pl: 25-45 éves nők ) tartsuk szem előtt. A tervezési folyamatra nem igazán van általános recept, hiszen minden célcsoport más. Ezért is fontos már a legelején végiggondolni a következőket.

  • Kik a felhasználók?
  • Milyen főbb funkciókra lesz szükségük?
  • Miért jó nekik a készülendő weboldal?
  • Vajon milyen más webodalakat használnak?
  • Mi legyen a legfontosabb interakció?
  • Milyen folyamatokon keresztül érhetők el ezek az interakciók?

Akkor lehet hatékonyan tervezni, ha ismerjük a célcsoport viselkedését. Ahhoz, hogy rálátásunk legyen a felhasználók viselkedésére, kell pár év felhalmozott tervezői tapasztalat és némi pszichológiai alapismeret is. Valamint webes analitikákból, statisztikákból származó ismeretek, mérő számok, amiket a tervezés során érdemes figyelembe venni. Hogyan járják be a weboldalt? Hová kattintanak leggyakrabban? Milyen színek ösztönzik Őket cselekvésre? Stb.

Hogyan maximalizálhatjuk a használhatóságot?

A felhasználói felületek fokozatos finomításával, kiértékelésével sokat javíthatunk honlapunk használhatóságán. Érdemes rendszeres mérésekkel ellenőrizni, hogy a megvalósított koncepció mennyire működőképes. Nézzük át milyen tervezési szempontokat érdemes figyelembe venni.

  • Betöltési sebesség – A felhasználók nem szeretnek várni. Mellőzd a nagy méretű képeket, a sok JavaScriptet és a felesleges CSS osztályokat. (SEO szempontból is fontos)
  • Webergonómia – Amennyire lehetséges legyen minden magától értetődő, nyilvánvaló és egyértelmű. Ne trükközz, inkább törekedj az egyszerűségre!
  • Regisztráció – Ne tartsd fel felhasználóidat felesleges adatgyűjtéssel. Használhatsz Facebook, vagy a Google fiókot.
  • Navigáció – Biztosan tudja mindig a látogatód, hogy hol van? És azt is, hogy a következő kattintás után hova érkezik?
  • Reszponzívitás – Nem mindig elegendő, ha egyszerűen egymás alá berendezünk mindent. Ellenőrizd, hogy könnyen kezelhető-e a honlap mobilon eszközön is. Ne legyenek végtelen hosszúságú gördítések.
  • Űrlapok – Csak azt kérdezd meg, amire feltétlenül szükséged van. Használj azonnali ellenőrzést, és Tooltip segédletet.
  • Következetesség – Használd a színeket, állapotjelzőket konzisztensen. A linkek, címsorok, gombok, egyéb kiemelések színét ne keverd össze. Legyen egyértelmű, hogy mire lehet kattintani és mire nem.
  • Direkt visszajelzés – A visszacsatolás kulcsfontosságú egy hatékony felhasználói felülethez. Adj visszajelzést arról, mi történik egy űrlap elküldés után, vagy a következő kattintáskor. Ne hagyd felhasználóidat kétségek között.
  • Átláthatóság – Törekedj a harmóniára, ne zsúfold teli az oldalad. Legyen “jóérzés ránézni”.
  • Olvashatóság – Használj megfelelő méretű, színű és kontrasztarányú betűket, rövid bekezdéseket és tagolt szövegeket.

A legjobb módszer a használhatóság tesztelésére, hogy valós felhasználókkal próbáljuk ki a weboldalt, majd a felhasználói visszajelzéseket begyűjtve fokozatosan végzünk módosításokat.

Egy honlap elkészítése során természetesen sok más szempontnak is meg kell felelni, de kiemelten fontos a gyors és egyszerű információ szerzés és a gördülékeny böngészés / vásárlás. A tartalom a király, persze, de ne felejtsük el, hogy a weboldal nem a keresőmotoroknak, vagy a konkurenseknek, hanem elsősorban a monitor másik oldalán ülő embereknek készül.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.