Az évente elkészített honlapok nagy része sajnos nehezen használható. Többnyire azért, mert a tervezési folyamat központjában a design van, nem pedig a felhasználók igényei. Használhatóság alatt azt értjük, hogy megpróbáljuk elkerülni, hogy a felhasználóink akadályba ütközzenek. Például egy értékesítési folyamat-, vagy akár egy egyszerű űrlap kitöltése során. Sokszor előfordul, hogy látogatók valós igényeivel csak a fejlesztések végén kezdenek foglalkozni, amikor a munka nagy része már készen van.

A felhasználó-központú tervezési folyamat lényege az, hogy a weboldal megjelenése, szerkezete, működése a felhasználói célok eléréséhez van optimalizálva.
Valójában ez egy tervezési filozófia, ahol a felhasználók igényei, kívánságai, viselkedése, szokásai vannak a tervezési folyamat központjában. Első olvasásra úgy tűnhet, mindez csak az esztétika fokozását szolgálja, de sokkal inkább az a lényege, hogy a felhasználók gördülékenyen el jussanak A-ból B-be.
Mielőtt a tervezés megkezdődik, nem árt pontosan körvonalazni, hogy kiknek készül a honlap, és hogy milyen sajátosságaik vannak. Nagyon fontos, hogy a célcsoportot részletesen meghatározzuk és ne csak a demográfiai adatokat ( pl: 25-45 éves nők ) tartsuk szem előtt. A tervezési folyamatra nem igazán van általános recept, hiszen minden célcsoport más. Ezért is fontos már a legelején végiggondolni a következőket.
- Kik a felhasználók?
- Milyen főbb funkciókra lesz szükségük?
- Miért jó nekik a készülendő weboldal?
- Vajon milyen más webodalakat használnak?
- Mi legyen a legfontosabb interakció?
- Milyen folyamatokon keresztül érhetők el ezek az interakciók?
Akkor lehet hatékonyan tervezni, ha ismerjük a célcsoport viselkedését. Ahhoz, hogy rálátásunk legyen a felhasználók viselkedésére, kell pár év felhalmozott tervezői tapasztalat és némi pszichológiai alapismeret is. Valamint webes analitikákból, statisztikákból származó ismeretek, mérő számok, amiket a tervezés során érdemes figyelembe venni. Hogyan járják be a weboldalt? Hová kattintanak leggyakrabban? Milyen színek ösztönzik Őket cselekvésre? Stb.
Hogyan maximalizálhatjuk a használhatóságot?
A felhasználói felületek fokozatos finomításával, kiértékelésével sokat javíthatunk honlapunk használhatóságán. Érdemes rendszeres mérésekkel ellenőrizni, hogy a megvalósított koncepció mennyire működőképes. Nézzük át milyen tervezési szempontokat érdemes figyelembe venni.
- Betöltési sebesség – A felhasználók nem szeretnek várni. Mellőzd a nagy méretű képeket, a sok JavaScriptet és a felesleges CSS osztályokat. (SEO szempontból is fontos)
- Webergonómia – Amennyire lehetséges legyen minden magától értetődő, nyilvánvaló és egyértelmű. Ne trükközz, inkább törekedj az egyszerűségre!
- Regisztráció – Ne tartsd fel felhasználóidat felesleges adatgyűjtéssel. Használhatsz Facebook, vagy a Google fiókot.
- Navigáció – Biztosan tudja mindig a látogatód, hogy hol van? És azt is, hogy a következő kattintás után hova érkezik?
- Reszponzívitás – Nem mindig elegendő, ha egyszerűen egymás alá berendezünk mindent. Ellenőrizd, hogy könnyen kezelhető-e a honlap mobilon eszközön is. Ne legyenek végtelen hosszúságú gördítések.
- Űrlapok – Csak azt kérdezd meg, amire feltétlenül szükséged van. Használj azonnali ellenőrzést, és Tooltip segédletet.
- Következetesség – Használd a színeket, állapotjelzőket konzisztensen. A linkek, címsorok, gombok, egyéb kiemelések színét ne keverd össze. Legyen egyértelmű, hogy mire lehet kattintani és mire nem.
-
Direkt visszajelzés – A visszacsatolás kulcsfontosságú egy hatékony felhasználói felülethez. Adj visszajelzést arról, mi történik egy űrlap elküldés után, vagy a következő kattintáskor. Ne hagyd felhasználóidat kétségek között.
- Átláthatóság – Törekedj a harmóniára, ne zsúfold teli az oldalad. Legyen “jóérzés ránézni”.
- Olvashatóság – Használj megfelelő méretű, színű és kontrasztarányú betűket, rövid bekezdéseket és tagolt szövegeket.
A legjobb módszer a használhatóság tesztelésére, hogy valós felhasználókkal próbáljuk ki a weboldalt, majd a felhasználói visszajelzéseket begyűjtve fokozatosan végzünk módosításokat.
Egy honlap elkészítése során természetesen sok más szempontnak is meg kell felelni, de kiemelten fontos a gyors és egyszerű információ szerzés és a gördülékeny böngészés / vásárlás. A tartalom a király, persze, de ne felejtsük el, hogy a weboldal nem a keresőmotoroknak, vagy a konkurenseknek, hanem elsősorban a monitor másik oldalán ülő embereknek készül.