Sikeres és hatékony képfelhasználás a weblapon

  • 2013. 08. 29.
  • olvasási idő: 4 perc

Azt mondják, egy kép többet mond ezer szónál. Igaz vagy sem, a képek fontos részei a honlapnak. Sajnos a weboldalak fő gyenge pontjai közé tartozik, hogy a fotók ritkán felelnek meg a formai- és úgy általában a jó ízlés követelményeinek. Egy rossz kép egyrészt rontja a weboldal összképét, másrészt csökkenti az esélyét annak, hogy sikeresen eladjunk. Legyen az termékfotó, profil kép, céges esemény, évzáró karácsonyi rendezvény, vagy bármi más, az emberek igényes képeket akarnak a webre.

A felhasználók kiemelt figyelmet szentelnek az informatív képeknek, viszont figyelmen kívül hagyják a “töltelék” célra használt fotókat. Emellett a jó minőségű, kontrasztos képeken másodpercekig is elidőzik a szem. A minőségi követelményeken felül akkor jó egy fotó, ha az megfelelő üzenetet továbbit a látogatóknak. Érzelmeket vált ki, motivál a döntéshozatalban, vagy vágyat ébreszt a termék iránt. A csak dekorációs célt szolgáló képeket általában tudat alatt figyelmen kívül hagyják, így felesleges töltőanyagként használni őket. A valódi embereket, vagy valós termékeket ábrázoló fotókat automatikusan fontosabbnak minősíti az agy, így azonnal késztetést érez, hogy részletesen tanulmányozza azt.

Tanulmányok szerint az embereket ábrázoló képeken a legtöbb látogató az arcokat, arckifejezéseket nézi meg. Azt akarják, hogy az arc, a személy kommunikáljon velük, így bizalom és a kötődés alakul ki. Céges honlapnál a legfontosabb, hogy személyes kapcsolatot alakíts ki, hogy az egyébként arctalan cég, és a vásárlók között ne legyen szakadék. Ne retusáld túl a képeket! Az embereknek mindegy, hogy 5 kiló plusz van rajtad, vagy 2 hónapja nem voltál fodrásznál, lényeg hogy valódi legyél.

Minőség

Hiába szerepel a fotónkon az évtized eseménye, vagy egy világhírű színész. Az alacsony kontrasztú, kis méretű, rossz minőségű képek fölött egyszerűen elsiklanak. Ne legyen életlen, zajos, sötét … stb. Ha csak nem az évtized csúcsmobilja van a zsebünkben, ne telefonnal fényképezzünk!

piros cipő

Felhasználók irányítása

Nem sok designer jártas a pszichológiában, így kevesen ismerik, az emberi agy működését. Azonban nem kell kétségbe esni. Az internet található számos eszköz, amivel a weboldalak forró területeit ki lehet szűrni. A legtöbb eye-tracking tanulmány azt mutatja, hogy megfelelő képekkel a fókusz könnyen befolyásolható.

Érdemes olyan helyzeteket, embereket, arckifejezéseket mutatni, amik bemutatják azt a megoldást, amit a te szolgáltatásod nyújt, lehetőleg minél hitelesebben. Sok bannernak, hirdetésnek az a hibája, hogy funkcionálisan nem felel meg. A hangsúly inkább a szép modelleken van, nem pedig magán a szolgáltatáson, így elvonják a figyelmet a lényegről. Ha eladni akarsz egy terméket a vásárlók agyában az fog megfordulni, hogy vajon az ő kezükben hogyan fog működni az adott termék.

Stock fotók

Az emberek a beállított Stock fotóknak már nem hisznek. Aki jártasabb az interneten és több céges portálon megfordult biztosan találkozott már kézfogással, földgömbbel, felhőkarcolókkal, telefonközpontos hölggyel, … sorolhatnám. Szerintetek minden harmadik magyar cégnél tényleg ugyanaz a szőke hajú hölgy várja a hívásokat?

stockimg

Sajnos ezeknek a képek a motiváló ereje már megkopott, egyre kevésbé hoznak létre érzelmi kapcsolat. Így érdemes saját munkatársainkat arcát használni a weboldalhoz. Azonban, ha még is a vásárlás mellett döntünk, szakítsunk időt az alapos válogatásra, és tartsuk szem előtt, hogy olyan képeket vadásszunk, amik akár “valósak” is lehetnek. Például magyar piacra igyekezzünk magyarnak kinéző embereket keresni.

Optimalizálás

Ha már vannak jó képeink, a siker kapujában állunk, de nem mindegy hogyan használjuk fel azokat. Igyekezzünk a képméreteket a lehető legkisebbre csökkenteni. A betöltődés idejének legnagyobb részét a fotók letöltése teszi ki. Ha egy kép több másodpercig tölt le, akkor esélyes, hogy vásárlókat fogunk veszíteni. Ezért mielőtt feltöltesz egy képeket a webre, mindig tömörítsd őket!. Photoshop -> File / Save for Web funkció erre tökéletes, amivel csökken a képméret, de a minőség nem romlik szemmel láthatóan.

A forráskódban a szélesség és magasság megadását lustaságból rendszeresen elhagyják. Öreg hiba, hiszen a weboldal mindig először a szöveget tölti be aztán képeket, így ha nem adunk meg mérteket, a tartalom egyszerűen ugrik egyet, ami nagyon zavaró. Kereséskor hasonlóan fontos, hiszen sokan méret alapján keresnek. Ugyan ilyen fontos az ALT text vagyis a képek félcímkezese. Helyes beágyazásról bővebben itt

Érdemes befektetni egy jó fotósba, és próbáld kerülni az olyan fotókat, amelyek nem relevánsak a tartalom szempontjából.

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.