Webdesign trendek régebben és most

A webdesign trendeket ma leginkább a piacon megjelenő új eszközök és operációs rendszerek stílusa befolyásolja a legjobban. Az Apple, Microsoft, vagy a Google eszközeinek, alkalmazásainak kinézete az irányadó a webdesignban is. Trendeket követni nagyon kényelmes megoldás, de nem mindig jó választás. A látogatók úgy érezhetik, hogy sok honlap nagyon hasonló, nem tűnik ki a cég a többi közül. Emellett a trendek nem ösztönzik az embereket arra, hogy több kreatív és egyedi dolgot hozzanak létre.

A webdesign trendek alakulása

A 19. században a gépesített tömegtermelés lehetővé tette díszítő elemek gyors és olcsón gyártását, ami túldíszítettséghez vezetett. ( Barokk, Reneszánsz stb… ) Hasonló dolog történt a 2000-es évek elején, amikor a kijelzők és a technológia fejlődése lehetővé tette, hogy a designerek vizuálisan egyre gazdagabb felületeket hozzanak létre. Ezek voltak a cifrázott, valóságot utánzó, túlzsúfolt és gyakran rikító weboldalak. A valós objektumokat és textúrákat utánzó design elemek célja az volt, hogy a felület ismerős legyen a felhasználó számára. Ma már nem kell magyarázunk vizuális elemekkel, hogy mi mire való, anélkül is mindenki megérti. Például a jegyzet alkalmazásnak sem kell kinéznie tépett papírlapnak kéz írott betűkkel.

A modern design mozgalom visszafogta a díszítgetést azzal a szándékkal, hogy hitelességre törekedjen. Ezt az irányvonalat ma a Flat trend igyekszik képviselni a legjobban, mely tartalom központúságra épül. A modern webdesign ma attól hiteles, hogy a tervezők inkább törekszenek arra, hogy bemutassák a cég erősségeit, mintsem különböző vizuális elemekkel, textúrákkal elrejtsék azok gyengeségeit és leplezzék a valós tartalom hiányát. Továbbá mindenki kezd felhagyni azokkal a trükkökkel, amelyek ( egyébként semmilyen célt nem szolgálnak ) azért kellettek, hogy egy termék ismerős, vagy kívánatos színben tűnjön fel. A webdesign ma egy tisztább, esztétikusabb, jól működő felhasználói felület.

A trendek gyakran ösztönzik a cégeket, hogy váltsanak arculatot, ami időnként nem árt, de nem mindig jó. Egy francia kozmetika, vagy a “Nagyi Házi Lekvárja”, ne váltson rögtön Flat-re, csak mert most ez van éppen terítéken. A stílus kiválasztásánál mindig azt kell szem előtt tartani, hogy mit akarunk kommunikálni a felhasználók felé.

Népszerűbb webdesign stílusok a közelmúltból

Flash

flash weboldal

Teljesen egyedi külsővel ellátott, animált honlap, melyen a hangsúly a látványos és interaktív grafikai megjelenésen van. A platform lehetővé teszi a kötetlen tartalom elrendezést is. Animált gombok, mozgó menü, és látványos effektek uralják a honlapot. A kattintásokat és egyéb interakciókat hanghatások kísérik, továbbá nem létezhet flash weboldal ( kikapcsolhatatlan ) héttérzene nélkül. Népszerű volt még az animált belépő oldal, ami néhány másodperctől több percig is tartó intróból állt.

Mihez ajánlott?

( ma már semmihez ) márkaoldalak, filmek, játékok, étterem, kávézó, zenekarok, lakberendezés, modell ügynökség

Web 2.0

web 2.0 weboldalA Windows Vista megjelenésével, rohamosan megnőtt az üveggombok és üveghatások használata a weboldalakon is. A Web 2.0 stílust a fényes, csillogó gombok, a lekerekített sarok és a fényvisszaverődés jellemzik legjobban. Emellett szinte minden webkettes weboldalon találhatunk színátmeneteket, csúcsfényeket, vetített árnyékot, színes ikonokat és sok-sok szabadhelyet. A színes ikonok, kitűzők, plecsnik és egyéb tartalomból kiugró grafikai elemek szerepe a fontos információkra – mint például akciókra, árakra, szolgáltatásokra, kedvezményekre – való felhívás. A webkettő jellegzetessége az ízlésesen elkülönített fejléc és/vagy lábléc is. Tiszta, talp nélküli betűtípus, mint például az Arial, vagy a Tahoma segíti az olvashatóságot.

Mihez ajánlott?

üzleti portálok, tanácsadó cég, ingatlan iroda, szoftverek, pénzügy, ügyvédi iroda, tárhely szolgáltatás

Vintage, Retro

Vintage weboldalEz a “régies” hangulatú stílus jellemzően kevés színt használ, melyek visszafogottak, mint például az egyszerű fekete-fehér paletta, vagy a bézses, barnás árnyalatok. Gyakran használnak vonalakat és határolókat a tartalmi egységek elválasztására, például varrott, vagy cikkcakkos széleket, szaggatott vonalakat. A felületeket, háttereket természetes textúrákkal töltik ki, leginkább szövet, bőr, fa, vagy egyszerű szemcsézés. A gombokat, szövegkiemeléseket, felhívásokat gyakran szalagokkal emelik ki. Régi stílusú, nagy és vastag betűket használnak.

Mihez ajánlott?

antikvárium, kávézó, bár, étterem, bútorüzlet, panzió, hotel, esküvő szervezés, múzeum, tánc, élvezeti cikkek

Grunge

Grunge weboldalA grunge stílus egyfajta hangulatot határoz meg, ez az irányzat a durva, radikális és olykor provokáló, “graffiti-szerű” webdesign. Legfőbb ismertető jele a szabálytalan, piszkos, maszatos háttér, aminek alapja legtöbbször valamilyen természetes textúra, kő, papír, vászon, tégla, stb. A legtöbb esetben a grunge stílus alapjai tompa színek, barna, bézs, szürke vagy fekete. E mellé egy vagy két élénk kiemelő színt alkalmaznak. Gyakran kézzel rajzolt elemekkel is feldobják a designt, amitől az egész impresszív, művészi hatású lesz. A grunge egy olyan egyedi stílus, mi abszolút nem hasonlított számítógép által generált hatásokra.

Mihez ajánlott?

rock bandák, művészek, zenészek, sportolók, söröző, pub, gépjárművek, utcai tánc, tetováló szalon

Minimál design

Minimál weboldalA minimalizmust a rend, a béke, és a harmónia jellemzi. Egyszerűsége és lényegre törése lehetővé teszi a tartalmak szinte azonnali vizuális feldolgozását. Ez az irányzat a lehető legkevesebb eszköz és anyag használatra törekszik. A formák és a színek letisztultak, egyszerűek. A stílus felesleges grafikai elemektől mentes, jól áttekinthető. Leggyakrabban világos, vagy tiszta fehér háttér szolgál alapul, ehhez egy, vagy két domináns kiemelő színt alkalmaznak. Ebben a környezetben a fókusz gyakran a nagyfelbontású, éles képeken, galériákon van. Leginkább talp nélküli, egyszerű és könnyen olvasható betűtípusokat használ.

Mihez ajánlott?

utazási iroda, fotósok, web áruházak, műszaki- elektronikai bolt, ruha- cipő- óra üzlet, divat, marketing

Flat

Flat weboldalVisszafogott stílus, mely szinte teljesen mentes a textúráktól, vagy valós tárgyak utánzásától. Ehelyett az alapvető geometriai formákra, tipográfiára és a színekre támaszkodik. Sima, letisztult formák, tömör színek és ikonok jellemzik. Nincs vetített árnyék, szegélyek, színátmenetek, sem 3d-s elemek. Egymástól kontraszt alapon jól elkülönülő, de nem telített színekkel dolgozik. Ennek az átfogó trendnek a részeként újra megjelentek a hangsúlyos, egyszerű tiszta fehér terek, amelyeket a színek és egyszerű vonalak bontanak éles formákra.

Mihez ajánlott?

egyetemek, települések, fotósok, szerviz, korház, fogászat, bank, pénzügy, marketing

Nagyszerű, elolvastad! Oszd meg a világgal!

Írta: Pócsik Emese webdesigner

2007 óta dolgozom a design szakmában. Munkáim nagy részét céges weboldalak, portálok tervezése teszi ki. Rólam bővebben »

Iratkozz fel értesítési csatornámra!

Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel csatornámra és küldök Neked E-mail értesítőt, ha ehhez hasonló új cikk kerül fel a blogra.