A webdesign trendeket ma leginkább a piacon megjelenő új eszközök és operációs rendszerek stílusa befolyásolja a legjobban. Az Apple, Microsoft, vagy a Google eszközeinek, alkalmazásainak kinézete az irányadó a webdesignban is. Trendeket követni nagyon kényelmes megoldás, de nem mindig jó választás. A látogatók úgy érezhetik, hogy sok honlap nagyon hasonló, nem tűnik ki a cég a többi közül. Emellett a trendek nem ösztönzik az embereket arra, hogy több kreatív és egyedi dolgot hozzanak létre.
A webdesign trendek alakulása
A 19. században a gépesített tömegtermelés lehetővé tette díszítő elemek gyors és olcsón gyártását, ami túldíszítettséghez vezetett. ( Barokk, Reneszánsz stb… ) Hasonló dolog történt a 2000-es évek elején, amikor a kijelzők és a technológia fejlődése lehetővé tette, hogy a designerek vizuálisan egyre gazdagabb felületeket hozzanak létre. Ezek voltak a cifrázott, valóságot utánzó, túlzsúfolt és gyakran rikító weboldalak. A valós objektumokat és textúrákat utánzó design elemek célja az volt, hogy a felület ismerős legyen a felhasználó számára. Ma már nem kell magyarázunk vizuális elemekkel, hogy mi mire való, anélkül is mindenki megérti. Például a jegyzet alkalmazásnak sem kell kinéznie tépett papírlapnak kéz írott betűkkel.
A modern design mozgalom visszafogta a díszítgetést azzal a szándékkal, hogy hitelességre törekedjen. Ezt az irányvonalat ma a Flat trend igyekszik képviselni a legjobban, mely tartalom központúságra épül. A modern webdesign ma attól hiteles, hogy a tervezők inkább törekszenek arra, hogy bemutassák a cég erősségeit, mintsem különböző vizuális elemekkel, textúrákkal elrejtsék azok gyengeségeit és leplezzék a valós tartalom hiányát. Továbbá mindenki kezd felhagyni azokkal a trükkökkel, amelyek ( egyébként semmilyen célt nem szolgálnak ) azért kellettek, hogy egy termék ismerős, vagy kívánatos színben tűnjön fel. A webdesign ma egy tisztább, esztétikusabb, jól működő felhasználói felület.
A trendek gyakran ösztönzik a cégeket, hogy váltsanak arculatot, ami időnként nem árt, de nem mindig jó. Egy francia kozmetika, vagy a “Nagyi Házi Lekvárja”, ne váltson rögtön Flat-re, csak mert most ez van éppen terítéken. A stílus kiválasztásánál mindig azt kell szem előtt tartani, hogy mit akarunk kommunikálni a felhasználók felé.
Népszerűbb webdesign stílusok a közelmúltból
Flash

Teljesen egyedi külsővel ellátott, animált honlap, melyen a hangsúly a látványos és interaktív grafikai megjelenésen van. A platform lehetővé teszi a kötetlen tartalom elrendezést is. Animált gombok, mozgó menü, és látványos effektek uralják a honlapot. A kattintásokat és egyéb interakciókat hanghatások kísérik, továbbá nem létezhet flash weboldal ( kikapcsolhatatlan ) héttérzene nélkül. Népszerű volt még az animált belépő oldal, ami néhány másodperctől több percig is tartó intróból állt.
Mihez ajánlott?
( ma már semmihez ) márkaoldalak, filmek, játékok, étterem, kávézó, zenekarok, lakberendezés, modell ügynökség
Web 2.0
A Windows Vista megjelenésével, rohamosan megnőtt az üveggombok és üveghatások használata a weboldalakon is. A Web 2.0 stílust a fényes, csillogó gombok, a lekerekített sarok és a fényvisszaverődés jellemzik legjobban. Emellett szinte minden webkettes weboldalon találhatunk színátmeneteket, csúcsfényeket, vetített árnyékot, színes ikonokat és sok-sok szabadhelyet. A színes ikonok, kitűzők, plecsnik és egyéb tartalomból kiugró grafikai elemek szerepe a fontos információkra – mint például akciókra, árakra, szolgáltatásokra, kedvezményekre – való felhívás. A webkettő jellegzetessége az ízlésesen elkülönített fejléc és/vagy lábléc is. Tiszta, talp nélküli betűtípus, mint például az Arial, vagy a Tahoma segíti az olvashatóságot.
Mihez ajánlott?
üzleti portálok, tanácsadó cég, ingatlan iroda, szoftverek, pénzügy, ügyvédi iroda, tárhely szolgáltatás
Vintage, Retro
Ez a “régies” hangulatú stílus jellemzően kevés színt használ, melyek visszafogottak, mint például az egyszerű fekete-fehér paletta, vagy a bézses, barnás árnyalatok. Gyakran használnak vonalakat és határolókat a tartalmi egységek elválasztására, például varrott, vagy cikkcakkos széleket, szaggatott vonalakat. A felületeket, háttereket természetes textúrákkal töltik ki, leginkább szövet, bőr, fa, vagy egyszerű szemcsézés. A gombokat, szövegkiemeléseket, felhívásokat gyakran szalagokkal emelik ki. Régi stílusú, nagy és vastag betűket használnak.
Mihez ajánlott?
antikvárium, kávézó, bár, étterem, bútorüzlet, panzió, hotel, esküvő szervezés, múzeum, tánc, élvezeti cikkek
Grunge
A grunge stílus egyfajta hangulatot határoz meg, ez az irányzat a durva, radikális és olykor provokáló, “graffiti-szerű” webdesign. Legfőbb ismertető jele a szabálytalan, piszkos, maszatos háttér, aminek alapja legtöbbször valamilyen természetes textúra, kő, papír, vászon, tégla, stb. A legtöbb esetben a grunge stílus alapjai tompa színek, barna, bézs, szürke vagy fekete. E mellé egy vagy két élénk kiemelő színt alkalmaznak. Gyakran kézzel rajzolt elemekkel is feldobják a designt, amitől az egész impresszív, művészi hatású lesz. A grunge egy olyan egyedi stílus, mi abszolút nem hasonlított számítógép által generált hatásokra.
Mihez ajánlott?
rock bandák, művészek, zenészek, sportolók, söröző, pub, gépjárművek, utcai tánc, tetováló szalon
Minimál design
A minimalizmust a rend, a béke, és a harmónia jellemzi. Egyszerűsége és lényegre törése lehetővé teszi a tartalmak szinte azonnali vizuális feldolgozását. Ez az irányzat a lehető legkevesebb eszköz és anyag használatra törekszik. A formák és a színek letisztultak, egyszerűek. A stílus felesleges grafikai elemektől mentes, jól áttekinthető. Leggyakrabban világos, vagy tiszta fehér háttér szolgál alapul, ehhez egy, vagy két domináns kiemelő színt alkalmaznak. Ebben a környezetben a fókusz gyakran a nagyfelbontású, éles képeken, galériákon van. Leginkább talp nélküli, egyszerű és könnyen olvasható betűtípusokat használ.
Mihez ajánlott?
utazási iroda, fotósok, web áruházak, műszaki- elektronikai bolt, ruha- cipő- óra üzlet, divat, marketing
Flat
Visszafogott stílus, mely szinte teljesen mentes a textúráktól, vagy valós tárgyak utánzásától. Ehelyett az alapvető geometriai formákra, tipográfiára és a színekre támaszkodik. Sima, letisztult formák, tömör színek és ikonok jellemzik. Nincs vetített árnyék, szegélyek, színátmenetek, sem 3d-s elemek. Egymástól kontraszt alapon jól elkülönülő, de nem telített színekkel dolgozik. Ennek az átfogó trendnek a részeként újra megjelentek a hangsúlyos, egyszerű tiszta fehér terek, amelyeket a színek és egyszerű vonalak bontanak éles formákra.
Mihez ajánlott?
egyetemek, települések, fotósok, szerviz, korház, fogászat, bank, pénzügy, marketing